• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

12 februari 2020

Opiniestuk Loes Vandromme: "Eindtermen voor kleuteronderwijs? Laat kleuters gewoon kleuters zijn"

Thema: Onderwijs

Beleidsniveau: Vlaanderen

Vlaams Parlement
  • Fractieleden
  • Medewerkers
  • Visie
  • Werking
  • Commissies
  • Nieuws
Lees voor

"Samen met de verlaging van de leerplicht gaan nu ook stemmen op om eindtermen in te voeren voor het kleuteronderwijs. Dat is geen goed idee", schrijft Vlaams parlementslid Loes Vandromme (CD&V).

Vanaf 1 september 2020 verlaagt de aanvang van de leerplicht van 6 naar 5 jaar. Daarmee wil de overheid het belang van kleuterparticipatie onderstrepen. Maar samen met deze verlaging gaan er stemmen op om ook voor kleuters eindtermen te bepalen. En dat is geen goed idee.

Als voormalig leerkracht in het Technisch Instituut Immaculata in Ieper had ik het geluk om vaak in kleuterklassen aanwezig te zijn waar ik mijn leerlingen uit de richting Gezondheid-en Welzijnswetenschappen die er stage liepen, begeleidde. We stonden vaak stil bij hoe de lesinhoud en didactiek van de kleuteronderwijzer heel goed inspeelden op de ontwikkeling van de kleuter. Hoe een getalbeeld werd aangeleerd via spelmateriaal, voorleesmomenten, ... Een verhaal over 10 dieren die verdwijnen in het bos. In een hoekje zijn er knuffels die ook kunnen verdwijnen in dozen. Spelenderwijs leren kinderen tellen. Heel vaak kreeg ik te horen dat mijn leerlingen versteld stonden van wat er allemaal aangeboden werd in de kleuterklas én hoe dit gekoppeld werd aan de doelstellingen. Mijn waardering voor alle kleuteronderwijzers is dan ook onmetelijk groot en net daarom vind ik het invoeren van eindtermen een slecht idee.

 

 Spelenderwijze leren

Het kleuteronderwijs heeft een eigen finaliteit, namelijk spelenderwijze leren. Maarten Simons en Jan Masschelein verwoorden het zo in 'De basisschool als fundament voor ontwikkelen en leren': 'Het is in het spel dat er tijd en ruimte ontstaat om zich in iets te verliezen. Het is net die tijd en ruimte die kleuters heel vaak gegund wordt. Ook al wordt het spel van buitenaf steeds gekoppeld aan de ervaring van het alsof, de spelervaring zelf is intens en voor het spelende kind staat er steeds iets op het spel, het doet er toe.''

Eindtermen voor kleuteronderwijs? Laat kleuters gewoon kleuters zijn.

Het huidige kader van het kleuteronderwijs schept een omgeving waarin kinderen spelenderwijs en ontwikkelingsgericht de nodige basis inzake kennis, vaardigheden en attitudes verwerven. De ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs zijn op dit kader afgestemd. Ze vragen een inspanningsverplichting van de school. Daarin verschillen ze van de eindtermen in het lager onderwijs die een resultaatsverplichting impliceren: ze moeten behaald worden op het einde van het lager onderwijs.

De term ontwikkelingsdoel verwijst naar de ontwikkeling van kinderen die heel verschillend loopt per kind, volgens zijn eigen tempo en op zijn eigen manier. In deze levensfase is er een groot verschil tussen kleuters. Alleen al de geboortemaand blijkt wetenschappelijk gezien een belangrijke factor inzake de ontwikkeling van kinderen: een kleuter in de laatste kleuterklas kan net 5 jaar zijn, of bijna 6 jaar. Iedere ouder weet dat dat qua ontwikkeling vaak een enorm verschil is.

Verlaging leerplicht en taalscreening

Kleuters groeien ook niet allemaal op in een even kansrijke omgeving. In het regeerakkoord van de huidige Vlaamse regering staat te lezen dat de verlaging van de leerplichtleeftijd, van 6 naar 5 jaar, aangegrepen wordt om ervoor te zorgen dat kinderen die thuis onvoldoende Nederlands spreken, reeds in de kleuterschool Nederlands leren en zo het lager onderwijs zonder taalachterstand kunnen starten. Kleuterleiders creëren die talige context voor hun pupillen en doen dit vaak ongemerkt, spelenderwijs grijpen ze elke situatie om nieuwe woordenschat en begrippen aan te brengen.

Naast de verlaging van de leerplicht komt er ook een taalscreening voor 5-6 jarigen aan het begin van de 3de kleuterklas, die een beeld geeft van de ontwikkeling van elk kind. Het doel is de integratie in het lager onderwijs te faciliteren en daarmee een jaar winst te boeken. De screening wil geen bijkomende drempel zijn bij de overstap naar het eerste leerjaar, maar net de weg vrij maken naar een vlotte schoolloopbaan. Het kan niet de bedoeling zijn dat we naast de verlaging van de leerplicht en de taalscreening voor 5-6 jarigen gaan pleiten voor eindtermen in het kleuteronderwijs, waarbij de schoolpoort naar het eerste leerjaar dicht blijft indien ze niet gehaald worden.

Extra handen kunnen meer verschil maken dan aangepaste methodiek en inhoud

Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen die kleuteronderwijs volgen een meer succesvolle onderwijsloopbaan ontwikkelen. Daarom moet men echter de methodiek en de inhoud niet veranderen. Extra handen in de klas kunnen er uiteraard wél voor zorgen dat meer tijd gaat naar het ontwikkelingsgerichte, hetgeen ongetwijfeld alle kleuters ten goede komt. In de vorige legislatuur werd al beslist dat er 15% extra werkingsmiddelen vrijgemaakt zouden worden voor het kleuteronderwijs waardoor die gelijkgeschakeld zijn met die van het lager onderwijs. Dit zal de kwaliteit van ons onderwijs voor de allerkleinsten alleen maar versterken. Of voor wie het graag met een economische bril leest: we investeren waar het meest rendeert, namelijk bij onze kleinsten.

Beeld je maar die kleuter in, die met rode wangen, in volle concentratie, zeer betrokken, aan de slag gaat met het spelmateriaal om zijn bos vol dieren te bouwen. Laat dat kind een kind zijn in een omgeving met uitdagingen op sociaal, emotioneel, muzisch, motorisch en cognitief vlak. Laat alsjeblief de kleuter kleuter zijn.

Dit opiniestuk van Loes Vandromme verscheen integraal op Knack.be

  • Onderwijs
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord