Met de Digisprong in het onderwijs wil de Vlaamse regering de komende maanden én jaren verder inzetten op digitalisering in het onderwijs. Vlaams parlementslid Jo Brouns is echter bezorgd over die scholen die het al goed deden op digitaal vlak: “De digitale versnelling die de Vlaamse regering wil maken is een heel goede zaak. Maar er heerst bezorgdheid en onduidelijkheid of ook scholen die al digitaal werken mee ondersteund zullen worden door de Digisprong,” zegt het parlementslid. Die bezorgdheid werd ondertussen beantwoord met geruststelling: scholen met een digitale voorsprong zullen niet de dupe worden.
“Een sterke stap voorwaarts naar een digitale leeromgeving in alle scholen in Vlaanderen,” zo noemt Vlaams parlementslid Jo Brouns de Digisprong. Met de Digisprong wil de Vlaamse regering op verschillende fronten inzetten op digitaal onderwijs. Om dit mogelijk te maken, investeert ze 500 miljoen euro in digitale middelen voor scholen. “Goed nieuws voor het futureproof-stellen van ons onderwijs,” vindt Brouns. “Maar er heerst bezorgdheid bij heel wat scholen die de voorbije maanden en jaren al een versnelling hoger schakelden.”
Onduidelijkheid en bezorgdheid
Voor scholen was het tot nu toe onduidelijk of ook scholen die al een pak verder staan op vlak van digitalisering ook kunnen rekenen op de bijkomende financiële middelen die voor de Digisprong worden vrijgemaakt. Daarboven is er de vrees dat scholen die vandaag al werken met het systeem van ‘Bring Your Own Device’ afgestraft zullen worden. “Dit systeem heeft te maken met het eigenaarschap van laptops en tablets. Bij een Bring Your Own Device-systeem zijn leerlingen zelf eigenaar zijn van het toestel dat ze op school nodig hebben. Het is onduidelijk of er voor dit systeem ruimte bestaat binnen de Digisprong. Zo niet zouden scholen zich helemaal anders moeten gaan organiseren, terwijl ze vandaag een werkbaar, doordacht én betaalbaar systeem gebruiken.
Geruststelling
Ondertussen maakte de minister van Onderwijs in het Vlaams parlement duidelijk dat de scholen die al verder staan op vlak van digitalisering niet zullen worden afgestraft. “Het werkveld is opgelucht en deze scholen kunnen hun plannen voor volgend schooljaar eindelijk definitief verderzetten,’ reageert Brouns. “Deze Digisprong mag geen sprong in het ijle zijn. We moeten er absoluut voor zorgen dat het gebruik van digitale toestellen duurzaam verankerd kan worden – de mogelijkheid tot Bring Your Own Device kan daar net een belangrijke rol in spelen. Scholen die op eigen houtje al verdere stappen richting digitalisering zetten, moeten gestimuleerd worden en niet afgestraft.”
ICT-coördinatoren
Om de digitalisering verder mogelijk te maken, pleit Brouns voor meer ICT-coördinatoren in de scholen. “Het zijn de ICT coördinatoren die deze Digisprong tot in de klas moeten brengen. Elk kind een toestel geven zal weinig opleveren als de school geen personeel kan inzetten om leerkrachten te ondersteunen in de uitvoering van hun digitale pedagogisch-didactische visie.” Volgens Brouns moeten ook leerkrachten over een digitaal toestel kunnen beschikken. “Dat er toestellen naar leerlingen gaan, is een hele goede eerste stap, maar daar moeten nu nog veel stappen op volgen. Een pedagogische visie, infrastructuur, didactische ondersteuning voor leerkrachten,... We moeten de scholen zo goed mogelijk ondersteunen – maar hen ook volledig vrij laten in wat ze willen bereiken.”