• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid

15 maart 2018

Fietsveiligheid moet prioriteit blijven bij aanpak zwarte punten

Thema: Mobiliteit, Koning Fiets

Beleidsniveau: Vlaanderen

Vlaams Parlement
  • Fractieleden
  • Medewerkers
  • Visie
  • Werking
  • Commissies
  • Nieuws
Lees voor

Terwijl het aantal verkeersslachtoffers in absolute cijfers afneemt, groeit het aandeel fietsers in onze ongevallenstatistieken. Uit onderzoek weten we dat fietsongevallen sowieso al ondergeregistreerd zijn. De problematiek wordt dus nog danig onderschat. Net dan kondigt de minister van mobiliteit aan dat hij voor het prioritair aanpakken van zwarte punten afstapt van het principe om fietsongevallen zwaarder te laten meetellen, zogezegd omdat voor hem alle slachtoffers gelijk zijn. CD&V aanvaardt die U-bocht niet.

We proberen het voorruitprincipe al jaren in te ruilen voor het STOP-principe dat voorrang geeft aan stappers en trappers bij het uitrollen van het mobiliteitsbeleid. Dat is al niet evident, en nu dit? Op deze manier maakt de minister er een processie van Echternach van.”

CD&V vraagt een hertekening van de zwarte puntenlijst. Fietsveiligheid moet bij het prioriteren van wegenwerken zwaarder blijven doorwegen.

Het aantal verkeersslachtoffers blijft zorgen baren. Terwijl het totaal aantal doden en zwaargewonden in het verkeer in Vlaanderen terugliep met 33% in de periode 2009-2016 steeg het aantal dodelijk en zwaargewonde fietsers met 3%. Het aandeel fietsers in het totaal aantal dodelijke en zwaargewonde slachtoffers steeg zo van 18,4% naar 28,7%. 

Deze cijfers tonen aan dat er een stevig tandje moet bijgestoken worden op het vlak van fietsveiligheid.

Als we de ‘schande van de 400’ op Vlaams niveau echt willen wegwerken en komen tot 200 verkeersdoden in 2020 en nul tegen 2050, zijn vooral daar bijkomende maatregelen nodig. De verwachte toename van het aantal fietsverplaatsingen betekent bovendien dat het realiseren van deze ambitieuze doelstellingen inzake sterkere verkeersveiligheid voor de fietser een nog grotere uitdaging wordt”, aldus Vlaams volksvertegenwoordiger Lode Ceyssens.

Dat er een probleem van fietsveiligheid is, lijdt dus geen twijfel. De recente commotie in Antwerpen en Gent naar aanleiding van dodelijke ongevallen met kwetsbare weggebruikers op kruispunten, doet de roep om kruispunten écht conflictvrij te maken steeds luider klinken. Wie het oprecht goed meent met fietsers, kan die niet negeren.

Fietsongevallen worden bovendien ondergeregistreerd. Verkeersongevallen worden alleen maar in de statistieken opgenomen wanneer de politie ter plaatse komt. Volgens verschillende schattingen gebeurt dit in hooguit de helft van de gevallen bij ongevallen met zwaargewonde fietsers, en bij alle fietsongevallen samengenomen zelfs maar in een kwart van de gevallen. Ongevallen waarbij maar één fietser betrokken was (bijvoorbeeld een val) worden waarschijnlijk hooguit één op de tien keer geregistreerd (bron: BIVV).

Die onderregistratie was meteen ook de reden om fietsers en voetgangers extra mee te tellen in de berekening van de ‘puntenscore’ om gevaarlijke punten te detecteren. Op die manier werd de onderregistratie minstens deels gecompenseerd.

Dat de minister van mobiliteit die logica nu verlaat, is onbegrijpelijk. Wanneer hij stelt dat alle slachtoffers voor hem gelijk zijn, dan klinkt dat misschien mooi, maar de redenering klopt niet. Hij slaat de bal compleet mis. Alle slachtoffers gelijk zou betekenen dat het risico op een ongeval voor elke weggebruiker gelijk is, en dat de ongevallenregistratie sluitend is. Dat is overduidelijk niet het geval. Net daarom moeten fietsers en voetgangers blijvend extra meegeteld worden om gelijk behandeld te worden”, stelt Martine Fournier.

Fournier en Ceyssens besluiten: “De dynamische zwarte puntenlijst is een goede zaak. Maar volgens de VSV komen iets meer dan de helft van de geregistreerde fietsongevallen voor op kruispunten. Als we weten dat kruispunten in tijd en afstand slechts een fractie van de totale tijd en afstand per fiets vormen, dan weten we dat kruispunten echt wel gevaarlijk zijn voor fietsers. Daarom wil  CD&V een herberekening zodat we een lijst krijgen waarbij het risico voor fietsers au sérieux wordt genomen en volwaardig meegeteld.”

  • Mobiliteit
  • Koning Fiets
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord