Niemand hoeft nog overtuigd te worden van de voordelen van fietsen, elektrische fietsen en speed pedelecs. Uit de studie van TML die voor het zomerreces in onze commissie werd besproken bleek de fiets het enige vervoersmiddel te zijn waarvan de maatschappelijke baten groter waren dan de maatschappelijke kosten. Zowel voor woon-werkverkeer als voor korte verplaatsingen is de fiets een absolute aanrader.
Het is dan ook de taak van elke overheid om fietsgebruik volop te stimuleren. Martine Fournier: “CD&V trekt die kaart ondubbelzinnig. Ik ben daarom graag ingegaan op de vraag van collega Rzoska om samen een fietsresolutie uit te werken.”
Het is niet verwonderlijk dat de resolutie veel oog heeft voor investeringen in fietsinfrastructuur. Onderzoek toont immers aan dat bijkomende en comfortabele infrastructuur het fietsgebruik in het woon-werkverkeer effectief heeft doen toenemen.
Martine Fournier: “Het rapport van het Rekenhof over het bovenlokaal fietsroutenetwerk was op dat vlak echter een wake up call. Het Rekenhof geeft aan dat er op het vlak van investeringen in fietsinfrastructuur een stevig tandje moet worden bijgestoken. In 2012 haalden we een recordinvesteringsbedrag van 98 miljoen euro. De Minister heeft de ambitie om vanaf nu elk jaar 100 miljoen te investeren. De plannen zijn veelbelovend, maar vooralsnog weinig concreet. Zonder meer transparantie in de begrote middelen, mist elk fietsengagement geloofwaardigheid . ”
Fournier is zeer te spreken over de maatregel om sommige fietsinvesteringen op lokale wegen voortaan voor 100% te subsidiëren. Ook het plan om een nieuwe subsidie door te voeren voor de aanleg van nieuwe, ongelijkvloers kruisende fietsinfrastructuur op trajecten van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk (BFF), juicht CD&V toe.
Tegelijk wijst ze op de keerzijde van het succes van de elektrische fiets: “In 2016 gebeurde 8% van de fietsongevallen met een elektrische fiets. Het verkeersveiligheidsaspect schreeuwt dus om aandacht. Snelle elektrische fietsen vereisen aangepaste infrastructuur. En ook de federale procedure voor homologatie mag niet lang meer op zich laten wachten.”
Martine Fournier hoopt met deze resolutie mee de basis te hebben gelegd voor een gezond en ambitieus fietsbeleid, zodat steeds meer Vlamingen zonder terughoudendheid kunnen kiezen voor Koning Fiets.