Vlaamse leerlingen scoren opnieuw niet goed op wiskunde en wetenschappen. Het Vlaamse onderwijs glijdt zo weg naar de internationale middenmoot in het internationale TIMSS-onderzoek dat 58 landen vergelijkt, zo werd vandaag bekend gemaakt. Vlaams parlementsleden Loes Vandromme en Jo Brouns reageren bezorgd. De parlementsleden pleiten voor voldoende ruimte voor leerkrachten om zich in hun rol te versterken. "De lat hoger leggen voor leerlingen, waar minister van Onderwijs Ben Weyts voor pleit, zonder rekening te houden met andere factoren, is te simpel gesteld."
“Net als onze collega’s in de commissie Onderwijs zijn we bezorgd over de resultaten die uit het TIMSS-onderzoek naar boven komen. Dat de oplossing ligt in het ‘hoger leggen van de lat’, zoals de minister reageert in antwoord op de tegenvallende resultaten, is voor ons te simpel gesteld. Voor CD&V is de kwaliteit van het onderwijs het belangrijkste en dienen we alles op alles te zetten om dit te bereiken. De uitdagingen waar onderwijs voor staat in deze steeds complexer wordende samenleving zijn heel groot. De spil voor ons hierbij is de leerkracht in de klas" zeggen Loes Vandromme en Jo Brouns. Zij nemen die visie ook mee met het oog op de eindtermen waarover binnenkort een beslissing valt.
- Alles start met sterke leerkrachten die zich ondersteund en gewaardeerd voelen. Enkel zo kunnen ze kwaliteitsvol onderwijs voorzien.
- Vertrouwen in de leerkracht die voldoende tijd en ruimte krijgt om te differentiëren en te remediëren is cruciaal.
- Leerkrachten nog sterker maken door tijd en ruimte te bieden om zich te professionaliseren en nog meer expert te worden in hun vakgebied. We moeten veel sterker inzetten op het ondersteuningsbeleid.
- Ouderbetrokkenheid blijkt een belangrijke randvoorwaarde. Ook daar moeten we scholen nog in ondersteunen.
Testen zijn niet zaligmakend. Het is goed om te weten waar we staan maar het is slechts een indicatie. Controle mag met de bedoeling om de vinger aan de pols te houden. - Leerkrachten moeten voldoende vrijheid krijgen in hun onderwijsopdracht, maar dit is geen vrijblijvendheid. Vanuit een sterk HR en kwaliteitsbeleid mag controle en opvolging.