In zijn recentste vrijgegeven rapport kreeg het communicatiebeleid van de Vlaamse overheid lagere cijfers dan bij vorige metingen. Omdat het onderzoek werkte met een beperkte groep van (telkens verschillende) respondenten (18 personen in 2018) kunnen daar echter geen absolute conclusies aan verbonden worden, stelt minister-president Bourgeois hierover in zijn antwoord op de vraag van Vlaams parlementslid Jos De Meyer.
Op basis van vroegere evaluaties werd al een aantal jaren gewerkt aan vier verbeterpunten (heldere profilering van de Vlaamse overheid, onderzoek benutten voor kwaliteitsverbetering, integratie van de communicatie in het beleid, interne communicatie), maar er is duidelijk nog werk aan de winkel, en daarom zijn nog twee extra verbeterpunten toegevoegd: visie op communicatie en kennisdeling. Een van de “onvoldoendes” (4,4/10) wordt gegeven aan beleidsspecifieke communicatie. “Beleidsmaatregelen worden altijd via persberichten verspreid, maar de vraag is of het dan duidelijk is…./…Het is niet altijd duidelijk waar een burger terecht kan en het is niet altijd makkelijk. Dat valt op te maken uit de vragen die er binnenkomen. Burgers vinden vaak niet wat ze zoeken op de website, of willen op een andere manier contact. De regels zijn ingewikkeld, dat is niet alleen met communicatie op te lossen.” (p 8 van het rapport).
Ondertussen is een actieplan ter verbetering opgesteld.