Jaarlijks sterven 13.000 Belgen vroegtijdig aan de gevolgen van fijn stof. De roep om een betere luchtkwaliteit wordt steeds luider. Aangezien de uitstoot van ons wagenpark één van de grootste boosdoeners is, moet vooral daar snel winst geboekt worden. Voor CD&V heeft de overheid daarin een voorbeeldrol, met name op het vlak van openbaar vervoer. Maar de omslag van fossiel aangedreven bussen naar zero-emissietoestellen, verloopt erg traag. Vlaanderen telt er amper 8. Recent bestelde De Lijn nog nieuwe bussen en koos naast slechts 13 elektrische opnieuw voor 55 diesels en 120 dieselhybrides. “Waarom maakt de minister van mobiliteit niet radicaal de keuze voor emissieloze bussen?”, vraagt Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk de Kort zich af, “De technologie is Vlaams, rijp, onze buurlanden gaan ons voor, en Europa voorziet in subsidiëring.”
5 op waterstof en 3 elektrisch aangedreven; dat is het schamele aantal zero-emissiebussen dat in Vlaanderen rondrijdt. In Nederland zijn het er 100, tegen 2019 zelfs 300. Duitsland investeert volop in waterstoftankstations. België op zijn beurt heeft een aankoop van slechts 13 elektrische bussen gepland. Nochtans komen onze buurlanden de elektrische en waterstofbussen hier kopen. VDL Groep verkocht de voorbije twee jaar ruim 192 elektrische bussen aan Nederland. Van Hool verkocht 103 waterstofbussen, waarvan 40 aan Duitsland. Met andere woorden: de technologie is er, ze is rijp en ze is Vlaams.
“Bij een bestelling in 2016 beloofde de minister van mobiliteit al eens dat het om de laatste 60 dieselbussen ging. Nu koopt hij er opnieuw 55. Maar een bijkomende aankoop van elektrische of waterstofbussen is voor 2020 niet meer gepland. Volgens de minister zijn de dieselhybridebussen niet geschikt voor streekvervoer, en is de actieradius van elektrische bussen te beperkt. Waterstofbussen die wel geschikt zouden zijn, worden niet aangekocht wegens te duur. Dat roept vragen op, zeker wanneer je weet dat onze buurlanden hun elektrische en waterstofbussen hier komen kopen”, aldus Dirk de Kort.
Emissieloos in 2030
Volgens de beheerovereenkomst met De Lijn zal die vanaf 2019 enkel bussen met alternatieve aandrijving (waaronder nog dieselhybridebussen) aankopen en stedelijke omgevingen tegen 2025 enkel nog met groene bussen bedienen. CD&V is ambitieuzer en kijkt daarvoor onder meer naar Nederland, waar vanaf 2025 geen enkele nieuwe bus van het openbaar vervoer nog vervuilende stoffen mag uitstoten. CD&V wil dat principe nog verder doortrekken, en tegen 2030 enkel nog emissievrije lijnbussen op onze wegen toelaten.
“Al die halfslachtige tussenoplossingen helpen ons geen stap vooruit. We moeten ambitieuzer zijn en een versnelling hoger schakelen in de vergroening van ons openbaar vervoer. Niet alleen in de stad maar ook op het platteland”, vindt de Kort. Hij pleit voor elektrische bussen in een stedelijke context en waterstofbussen voor streekvervoer, zonder te raken aan de omvang van de vloot. “De reizigers mogen hier niet de dupe van worden. De vloot moet volledig vergroend worden, zonder dat het aanbod in het gedrang komt.”
Koken kost geld
Het vergroenen van de lijnbussen heeft uiteraard een prijs. Daarbovenop moet geïnvesteerd worden in laadinfrastructuur. Voor de financiering rekent CD&V op de middelen uit het klimaatfonds en op Europese fondsen. Duitsland, bijvoorbeeld, deed voor de vergroening van zijn vloot beroep op Europees geld. CD&V raadt De Lijn aan ook die mogelijkheden te onderzoeken. Door te kiezen voor elektrische bussen, daalt ook de brandstofkost met een derde tot de helft. En dan zijn er nog de winsten op het vlak van luchtkwaliteit en gezondheid die mee in rekening moeten worden genomen.
“De keuze voor elektrische en waterstofbussen brengt drie grote voordelen met zich mee. In de eerste plaats is er de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met een positieve impact op het klimaat. Daarnaast zal de luchtkwaliteit er sterk op vooruit gaan door een lagere uitstoot van fijn stof, en tot slot zijn deze bussen geluidsarm. Luchtvervuiling is immers niet enkel een probleem van de steden maar ook van de kleinere gemeenten. Mensen hebben overal recht op propere lucht”, besluit de Kort.
BIJLAGE (Bron: Bloomberg)
Rangschikking naar aandeel elektrische bussen (2017):
|
Elektrisch |
Dieselhybride |
||
|
% |
AC |
% |
AC |
Nederland |
100 |
300 |
0 |
0 |
Litouwen |
100 |
200 |
0 |
0 |
Oostenrijk |
100 |
160 |
0 |
0 |
Frankrijk |
99 |
75 |
1 |
2 |
Polen |
66 |
100 |
34 |
50 |
Duitsland |
59 |
175 |
41 |
120 |
Spanje |
59 |
60 |
41 |
40 |
VK |
56 |
190 |
44 |
150 |
Zweden |
32 |
40 |
68 |
100 |
België |
2 |
3 |
98 |
145 |
Op een busvloot van ca. 2240, halen we een schamele 0,13% aan elektrisch aangedreven voertuigen.