• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid

23 november 2017

CD&V-burgemeesters trekken aan de alarmbel: "Onze dorpskernen slibben dicht"

Thema: Mobiliteit, Koning Fiets

Beleidsniveau: Vlaanderen

Vlaams Parlement
  • Fractieleden
  • Medewerkers
  • Visie
  • Werking
  • Commissies
  • Nieuws
Lees voor

Het Vlaams Verkeerscentrum is duidelijk: in 2016 werden alle filerecords geklopt. De avondfiles werden gemiddeld 16km langer. In de regio Antwerpen groeiden de files op één jaar tijds zelfs met 11%. Ook 2017 dient zich aan als een recordjaar: juni was de zwaarste filemaand ooit, en dinsdag laatstleden noteerden we de ergste ochtendspits van het jaar. Om 8u telden we 445 kilometer file op onze wegen.

Bij ons overheerst een onbehaaglijk gevoel van traagheid. Een aantal recente berichten waren de spreekwoordelijke druppel die ons in de pen deed kruipen.

Na lang aandringen werd het wegennet waarop de kilometerheffing voor vrachtwagens van toepassing is uitgebreid, met welgeteld 6 wegen. Dat volstaat niet om onze dorpskernen en schoolomgevingen weer veilig en leefbaar te maken voor zwakke weggebruikers. Om de vrachtwagenproblematiek aan te pakken heb je naast de kilometerheffing ook een  vrachtroutenetwerk nodig. Dat stuurt zwaar verkeer langs welbepaalde wegen weg van de woonkernen. De minister van Mobiliteit ontving een vrijwel kant-en-klaar invoeringsplan voor het vrachtroutenetwerk van zijn voorganger, maar dat ligt stof te vergaren. 

De vorige Vlaamse regering toonde via proefprojecten aan dat het mobiliteitsbudget werkt. Het aandeel autoverplaatsingen naar het werk daalde met 37 procent. Fietsgebruik nam toe van 10 naar 22 procent en het treingebruik steeg van 8 procent naar 24 procent. Ook hier geen spoor van een vervolg.

Intussen lijkt het erop dat de langverwachte werken rond het noordelijke deel van de Brusselse ring mogelijk niet starten in 2019. Het dossier van de spoorinvesteringen blokkeert omdat de minister het niet eens raakt met zijn federale collega. De MOBIB-kaart is achterhaald nog voor ze helemaal is uitgerold. Het is wachten op Spartacus, en op de koop toe berekende het Rekenhof dat de realisatie van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk aan het huidig tempo nog 50 jaar op zich zal laten wachten.

En dan zijn er een aantal missing links die dringend moeten worden weggewerkt. Er is de Brusselse Ring, de N60, de optimalisering van de N16 en de A12, …

Op een moment dat onze steden en gemeenten dichtslibben door sluipverkeer, is er dringend actie nodig.

We willen de minister daarom uitdagen en aanmoedigen om vooruitgang te boeken. We hebben 7 concrete suggesties:

  1. Maak de fiets koning van de weg. Zet maximaal in op investeringen in fietsinfrastructuur. Maak uw fietsbudget transparant. Show us the money.
  2. Verleid mensen om het openbaar vervoer te nemen, door in te zetten op een vlotte en efficiënte combinatie met andere modi. Maak werk van een echte digitalisering van De Lijn, en verhoog het reizigerscomfort door betere informatie via halteaankondiging.
  3. Sluit een akkoord over de spoorinvesteringen. Opnieuw: ‘Show us the money’ dat Vlaanderen daarin zal investeren.
  4. Neem zelf initiatief voor de invoering van een echt mobiliteitsbudget. De combinatie met flexibele betaalmodellen zoals Mobility as a Service (MaaS) laat mensen toe hun verplaatsingen flexibel en naar wens te plannen.
  5. Voer een slimme kilometerheffing voor personenwagens in. Belast niet langer het bezit van een wagen, maar het gebruik ervan op congestiegevoelige plaatsen, en plaatsen waar alternatieven voorhanden zijn.
  6. Voer eindelijk het vrachtwagenroutenetwerk in.
  7. Maak werk van de ontbrekende missing links op de weg.

Met uw hulp kunnen we de files aanpakken en onze dorpskernen terug leefbaar maken. Sta niet stil. En avant!

Dirk de Kort, schepen Brasschaat
Koen Van den Heuvel, burgemeester Puurs
Bart Coopman, burgemeester Zemst
Jan Vermeulen, burgemeester Deinze
Jan Seynhaeve, burgemeester Wevelgem

  • Mobiliteit
  • Koning Fiets
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord