• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid

14 januari 2019

Aantal leerlingen in het nijverheidstechnisch onderwijs moet stijgen

Thema: Onderwijs

Beleidsniveau: Vlaanderen

Vlaams Parlement
  • Fractieleden
  • Medewerkers
  • Visie
  • Werking
  • Commissies
  • Nieuws
Lees voor

Het aantal leerlingen in ons nijverheidstechnisch onderwijs moet stijgen, concludeert Vlaams parlementslid Jos De Meyer uit de cijfers die hij opvroeg bij Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits. Volgens de cijfers van oktober 2018 is op dit ogenblik slechts 14% van de leerlingen in de 2e en 3e graad van het secundair onderwijs ingeschreven in een “nijverheidstechnische” richting. In 1996 ging het nog om 20,45%, in 2016 om 15,7%. 

Nijverheidstechnisch onderwijs is geen aparte categorie in de tellingen, het is de samenbundeling van de studiegebieden Auto, Bouw, Hout, Koeling en Warmte, Mechanica-elektriciteit en Textiel. Over heel Vlaanderen zijn er in Mechanica-elektriciteit wel 123 leerlingen meer ingeschreven en in Textiel 3, maar dat weegt niet op tegen de dalingen in de andere studiegebieden. 

In het secundair onderwijs is er op dit ogenblik een groeiend leerlingenaantal in de eerste graad. “We moeten dus zoals dat voorzien is in de vernieuwde eerste graad zeker inzetten op een goede oriëntatie”, stelt De Meyer, “want onze maatschappij heeft nood aan voldoende afgestudeerden met een STEM-profiel.” 

Naast de modernisering van het secundair onderwijs geeft minister Crevits in haar antwoord aan De Meyer nog andere manieren aan om STEM-onderwijs verder te versterken. Zo worden er middelen ter beschikking gesteld voor lerende netwerken in het basis- en secundair onderwijs om een duurzaam STEM-beleid te garanderen. Regionale Technologische Centra (RTC) zetten in op intensieve STEM-bijscholingsworkshops aan tso- en bso-scholen en ondersteunden innovatieve samenwerkingsprojecten tussen scholen en het bedrijfsleven. Er zullen ook budgetten worden vrijgemaakt om nieuwe trajecten te stimuleren en te delen. 

Daarnaast heeft de structurele invoering van het duaal leren onder meer tot doel het beroepsgericht en technisch onderwijs te versterken en de praktische kennis van de bedrijven mee te nemen in het onderwijs om zo de kloof tussen onderwijs en onderneming te verkleinen. Verder kregen secundaire scholen met specifiek beroepsgericht en/of technisch studieaanbod vorig schooljaar extra werkingsmiddelen voor de investering in didactische uitrustingsgoederen. Het is de bedoeling om die extra werkingsmiddelen ook dit schooljaar toe te kennen. 

“Samen met de minister bevoegd voor Werk, Economie, Wetenschap en Innovatie actualiseren we de STEM-aanpak en bouwen we een sterke STEM-regie uit, waardoor STEM nog beter wordt gecoördineerd,” stelt minister Crevits. “We versterken ook de STEM-didactiek in TSO/BSO op basis van de resultaten van het SBO-project ‘STEM@school’. Vanaf 2019 zal er specifiek worden ingezet op de ontwikkeling van een STEM-didactiek voor de eerste graad, maar ook voor TSO en BSO. Daarbij wordt uiteraard heel sterk ingezet op co-creatie  We werken aan de verdere uitrol van de STEM-Academies, met onder meer de ambitie om een STEM-academie tot in elke gemeente te brengen. Dat zal hopelijk impact hebben op een grotere instroom in TSO en BSO-STEM.” 

De Meyer volgt de evolutie al langer, en waardeert de initiatieven. “Het is nodig dat er iets gebeurt,” vindt hij, “want als de vraag naar technisch geschoolden verder stijgt, moet zeker ook het aandeel van de nijverheidstechnische studierichtingen op peil blijven. Niet door leerlingen in een bepaalde richting te duwen, wel door een goed oriëntatieproces.”

  • Onderwijs
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord