Het Europees parlement heeft de finale goedkeuring gegeven om de regels voor de Europese audiovisuele mediadiensten aan te passen. Onder de nieuwe richtlijn krijgen Europese producties meer ruimte op online platformen en zenders. Daarnaast worden kinderen ook beter beschermd.
Ivo Belet: "Deze aanpassing zorgt ervoor dat nieuwe video- en digitale tv-platformen aan dezelfde regels moeten voldoen als de traditionele televisiezenders. Zo worden de regels rond kinderprogramma's gelijk getrokken voor alle platformen. Beschermen tegen inhoud die mogelijk schadelijk is, wordt uitgebreid. Gedragscodes over kinderreclame die reclame voor ongezonde voeding of drank beperkt, moet onafhankelijk gemonteerd worden. Bovendien moeten er duidelijke sancties zijn, ook voor het online aanbod.
Deze aanpassing is ook een opsteker voor de Europese televisie- en filmsector. De nieuwe regels bepalen dat minstens 30% van het aanbod op deze digitale platformen van Europese makelij moet zijn. Voor de traditionele televisie is het al geruime tijd verplicht om voor meer dan de helft van de zendtijd producties van Europse makelij te programmeren (waarvan 10% van onafhankelijke producenten). Daar komt nu de verplichting voor het online aanbod bovenop. Dit zal vanzelfsprekend de investeringen in Europese producties versterken. Onze film- en televisiesector zal mee profiteren van de toenemende populariteit van online-platformen."