• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

02 mei 2018

Slechts 3% van de Belgen downloadde de App112

Thema: Justitie, Gezondheid-welzijn

Beleidsniveau: Federaal

De Kamer
  • Kamerleden
  • Medewerkers
  • Werking
  • Actua
Lees voor

Sinds eind juni 2017 kan je via de App112 de nooddiensten bereiken. Hierdoor is hulpverlening toegankelijk voor iedereen. Voor mensen met gehoor- en spraakproblemen is dit de ideale manier om zo de hulpdiensten te contacteren De applicatie werd sinds de lancering tot januari dit jaar echter nog maar 240.416 gedownload. Dat is slechts 3% van de Belgische bevolking van 15 tem 69 jaar.

Dat blijkt uit een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh aan minister Jambon. Via een informatiecampagne werden burgers ingelicht over deze nieuwe applicatie. “De App blijkt echter nog niet voldoende bekend te zijn, slechts 3% van de 15- tot en met de 69-jarige Belgen downloadde de applicatie”, vertelt Van den Bergh die dit dossier opvolgt in het parlement.

Via de app kan je chatten met dienstverleners. Voor mensen met gehoor- en spraakproblemen is dit de ideale manier om zo de hulpdiensten te contacteren. Daarnaast wordt via de app ook de locatie van de gebruiker automatisch doorgestuurd. In sommige gevallen kent diegene in nood de exacte locatie niet of is er verwarring over de plaats. Dankzij de app geraakt de juiste dienst op de juiste plaats.

Het kan nog efficiënter

Om de applicatie nog efficiënter te maken, stelt Van den Bergh voor om het doorsturen van foto’s en video’s toe te laten (bij vraag van de om de situatie te verduidelijken).

We geloven sterk dat het doorsturen van foto’s of video’s een situatie nog duidelijker kunnen omschrijven en dus een meerwaarde zou kunnen vormen voor de App112. Ook in het buitenland wordt dit al toegepast.”

Daarnaast wordt ook onderzocht of de noodcentrales zelf camera’s kunnen aansturen en de beelden daarvan kunnen capteren om de situatie correct te kunnen inschatten en de hulpdiensten adequaat ter plaatse te sturen onderzocht. Tot slot behoort een videochat in bepaalde omstandigheden en met respect voor de privacy, ook tot de mogelijkheden.

Pilootproject ‘pre-call-taking’ in West-Vlaanderen & Namen

Nog dit jaar zal er in West-Vlaanderen en in Namen een pilootproject met een IVR (Interactive Voice Respons) 112 opgestart worden. “Wanneer je dan naar het noodnummer belt, kom je eerst in contact met een spraakrobot. Na het nummer 112 gevormd te hebben, kom je, via een zeer simpel keuzemenu (voor ziekenwagen en brandweer druk 1; voor politie druk 2) onmiddellijk met de centrale in contact die de persoon in kwestie de juiste hulp kan bieden. In plaats van op icoontjes te drukken, druk je dus op cijfertoetsen”, legt het parlementslid uit. Dankzij dit systeem wordt de noodcentrale niet belast met onnodige telefoontjes. Dergelijk systeem is vergelijkbaar met de app 112, maar voornamelijk bedoeld voor zij die geen gebruik van de app kunnen maken.

Als dit pilootproject positief geëvalueerd wordt, zal dit over heel België uitgerold worden. Vanaf dan moet je enkel nog het nummer 112 onthouden. Wanneer je dat nummer draait, kom je sowieso bij de juiste dienst terecht”, besluit Van den Bergh.

  • Justitie
  • Gezondheid-welzijn
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord