Het sociaal telecomtarief ondersteunt mensen met een beperkt inkomen, ouderen en personen met een handicap en laat hen toe betaalbaar te telefoneren of internet te raadplegen. Uit een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Roel Deseyn blijkt dat er 230.405 mensen genieten van een sociaal tarief voor telecom, hiervan zijn er 11.802 personen met een leefloon. Het Kortrijks Kamerlid pleit voor een automatische toekenning van het sociaal tarief aan wie er recht op heeft en van wie de gegevens beschikbaar zijn in het informatienetwerk van de sociale zekerheid. “Schrap toch die administratieve rompslomp. Veel behoeftigen vinden wellicht hun weg niet in de papiermolen en krijgen dus geen sociale korting toegekend. Zo mislopen zij waar ze recht op hebben en dat kan niet.”, klinkt het bij Deseyn.
Deseyn: “De overheid zit op een berg gegevens en kan heel wat administratieve rompslomp uit de wereld helpen. Voor de meeste mogelijke begunstigden weet de overheid of hij/zij recht heeft op een sociale korting of niet. Waarom moet de betrokkene dit dan nog aanvragen? Dat net de minister bevoegd voor digitalisering er niet in slaagt dit te automatiseren, is merkwaardig.” Het CD&V-Kamerlid gaat verder: “Het huidige systeem werkt Mattheüseffecten in de hand. Voor de overgrote meerderheid van mogelijke begunstigden is een automatisering van de toekenning mogelijk. De administratie beschikt over de relevante gegevens. Ondanks de ambitie op dit vlak expliciet voorzien in het regeerakkoord, is er geen enkele vooruitgang. De minister stelt enkel dat het “wordt bestudeerd.”
“Voorbeelden tonen nochtans aan dat het kan. Het sociaal energietarief wordt reeds lang automatisch toegekend. Wie er recht op heeft, krijgt dit zonder administratieve rompslomp.”, aldus Deseyn.