van 1
Huidige weergave
Copyright © 2018 Belga. Alle rechten voorbehouden
Toch blijven ze drinken
Het Nieuwsblad
*
- 27 Mar. 2018
Pagina 2
* Het Nieuwsblad/Dender, Het Nieuwsblad/Brugge-Oostkust, Het Nieuwsblad/Aan Gent gebonden, Het Nieuwsblad/Kempen, Het Nieuwsblad/Roeselare-Tielt-Izegem, Het
Nieuwsblad/Waasland, Het Nieuwsblad/Meetjesland - Leiestreek, Het Nieuwsblad/Pajottenland, Het Nieuwsblad/Mechelen-Lier, Het Nieuwsblad/Leuven-Hageland, Het
Nieuwsblad/Oostende-Westhoek, Het Nieuwsblad/Antwerpen, Het Nieuwsblad/Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, Het Nieuwsblad/Brussel-Noordrand, Het Nieuwsblad/
Kortrijk-Waregem-Menen, Het Nieuwsblad/Limburg
Liefst een derde van alle betrapte dronken bestuurders heeft meer dan 1,5 promille in het bloed. Die mensen zitten dus stomdronken
achter het stuur. Met alle gevaar van dien voor andere weggebruikers en henzelf, want ze lopen liefst 200 keer meer kans om
te sterven bij een ongeval. “Dit zijn bestuurders waarop bobcampagnes gewoon geen grip hebben”, zegt Benoit Godart van
verkeerscentrum Vias.
“Een tijd geleden hebben we een studie uitgevoerd op de spoeddienst van enkele ziekenhuizen”, zegt Benoit Godart. “Daaruit bleek
dat bestuurders die een ongeval begaan gemiddeld 1,6 promille in het bloed hebben. Bovendien heb je vanaf 1,5 promille 200 keer
meer kans om te sterven bij een verkeersongeval dan wanneer je nuchter zou rijden.”
Nochtans liepen in 2016 meer dan 45.000 bestuurders tegen de lamp bij een alcoholcontrole. Allemaal hadden ze de wettelijke limiet
van 0,5 promille alcohol in hun bloed overschreden. Maar liefst een derde onder hen had echter meer dan 1,5 promille in het bloed.
Met andere woorden: bijna 15.000 bestuurders waren straalbezopen onderweg.
Het ontstellende cijfer blijkt uit cijfers die CD&V'er Franky Demon opvroeg bij minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA).
Opvallend: tussen de provincies bestaan heel wat verschillen. Zo scoort Antwerpen met 26 procent beter dan gemiddeld, maar bengelt
West-Vlaanderen achteraan met bijna 40 procent.
“Dat wil niet zeggen dat West-Vlamingen grotere drinkers zijn”, zegt provinciegouverneur Carl Decaluwé (CD&V). “Ik zoek de verklaring
veeleer bij de gerichte controles door onze korpsen, bijvoorbeeld op uitvalswegen. Daarnaast zijn er heel wat verschillen tussen de
korpsen: sommige zijn beter getraind in het herkennen van dronken rijgedrag dan andere.”
Alcoholslot
Kamerlid Demon schrikt hoe dan ook van de cijfers. “Meer dan 1,5 promille is niet zomaar een beetje te veel”, zegt Demon. “Je riskeert
een intrekking van het rijbewijs van vijftien dagen, en een boete die kan oplopen tot 16.000 euro, mét een kans op een rijverbod van
acht dagen tot vijf jaar.”
Volgens experts gaat het hier duidelijk om probleemgevallen. “Dit is een groep mensen met een beginnend of een echt
alcoholprobleem”, zegt Marijs Geirnaert, directeur van het Vlaamse Expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD). “Wie zo
veel drinkt in het verkeer, kan ook daarbuiten waarschijnlijk niet meer functioneren zonder alcohol. Deze bestuurders lopen daarom
meermaals tegen de lamp.”
Eenzelfde geluid bij Vias. “In tien jaar tijd is de pakkans 2,5 keer zo groot geworden, maar deze bestuurders hebben het nog steeds
niet begrepen”, zegt Vias-woordvoerder Godart. “Dit zijn mensen waarop de bobcampagnes geen grip hebben.”
Vias verwacht beterschap door de invoering van het verplichte alcoholslot vanaf 1 juli. Wie betrapt wordt op een alcoholpromillage van
minstens 1,8, zal dan zo'n toestel opgelegd krijgen door een rechter. Voor recidivisten gebeurt dat al vanaf 1,2 promille.
“Maar voorkomen blijft beter dan bestraffen”, zegt CD&V'er Demon. “Daarom moeten we dringend campagnes opstarten die zich
specifiek richten tot de stevige drinkers. Daarnaast moet de pakkans omhoog, en moeten we blijven hameren op de doelstelling van de
regering om één op de drie bestuurders jaarlijks te controleren op alcohol.”
Tex Van berlaer en Myrte De Decker
Copyright © 2018 Corelio. Alle rechten voorbehouden