• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

Mobiliteit

Het verkeer is schadelijk en levensnoodzakelijk tegelijk. Schadelijk, wegens ruimtebeslag en tijdverlies, broeikasgasuitstoot en luchtvervuiling, geluidshinder en ongevallen. Levensnoodzakelijk, want geen sociaal leven zonder verplaatsingen en geen economisch leven zonder vervoer. En dus moet een evenwicht gezocht worden tussen bereikbaarheid of leverbaarheid en veiligheid, gezondheid, gerieflijkheid, betaalbaarheid, snelheid en leefomgeving. 

Ten eerste moet onze gemeenschappelijk behoefte aan verplaatsingen en vervoer beperkt worden. Problematisch is niet zozeer het zich verplaatsen of het verplaatst worden op zich maar vooral het zich verplaatsen van zeer veel mensen en het verplaatst worden van zeer veel goederen op hetzelfde ogenblik en op dezelfde plaats met door fossiele brandstoffen aangedreven gemotoriseerde voertuigen. Een doordachte ruimtelijke ordening kan er mee voor zorgen dat tal van verplaatsingen misschien niet overbodig worden maar wel korter in afstand of in duur en dus doenbaar te voet of met de fiets of met het openbaar vervoer. 

Ten tweede moet ons verkeer zo veilig mogelijk verlopen: dus geen gevaarlijke kruispunten, oversteekplaatsen, voet- en fietspaden, maar investeringen in intelligente infrastructuur met schoolstraten, mobipunten, rand- of pendelparkings en autoluwe of -loze dorps- en stadscentra; geen files en sluipverkeer, maar doorstroming en voorstadsnetten; geen gedoogbeleid rond snelheid, dronkenschap, gordeldracht of bellen achter het stuur, maar gedegen handhaving met een ernstige pakkans en boetes in verhouding tot de overtreding alsook een rijbewijs met punten en een rijopleiding naar behoren). 

Ten derde moet ons verkeer zo gezond mogelijk verlopen: dus geen luchtvervuilende personen-, bestel- of vrachtwagens, maar elektrische treinen, bussen en wagens of wagens op waterstof die geen schadelijke stoffen (NOx, CO, CO2,…) of fijn stof uitstoten; geen overheidsstimuli voor vervoersmiddelen met verbrandingsmotoren, maar een vergroening van het wagenpark door rekeningrijden en een aangepaste kilometerheffing voor vracht- en bestelwagens; geen fiscaal begunstigde salarisauto’s met tankkaarten, maar een uitgebreid mobiliteitsbudget. 

Ten vierde moeten mobiliteitsopties zo duurzaam mogelijk worden aangeboden door transportmodi verder uit te bouwen (nachtelijke treinen en grensoverschrijdende bussen; deelfietsen en -auto’s), te bevorderen (laadpalen), te vergroenen (bezettingsgraad), beter af te stemmen (routeplanners en combitickets voor NMBS, MIVB, De Lijn en een aantal deelsystemen; afspraken tussen openbaar vervoer en taxi’s), te verschuiven (nationaal richting spoor en binnenvaart) en aan banden te leggen (internationaal voornamelijk lucht- en scheepvaart). 

Verder moet zich duurzaam verplaatsen betaalbaar blijven of worden via sociale tarieven. Niet alleen om milieu-, natuur-, klimaat- en omgevingsvriendelijke alternatieven goedkoper te maken, maar ook om vervoersarmoede tegen te gaan. Vooral op het platteland. 

Tot slot moeten bestemmingen op een duurzame wijze bereikbaar zijn door in te zetten op mobiliteit als dienst en mobiliteit op maat, verstandig gekozen vervoersknooppunten en overstapplaatsen, tele- of thuiswerken en afwijkende werkuren, om ochtend-, avond- en andere spitsen te voorkomen. 

Mobiliteit
CD&V wil smartphonegebruik achter stuur aanpakken
Van automobiliteit naar duurzame mobiliteit
Mobiliteit: vlot, veilig & duurzaam
Onderwijs
Verkeersveilige scholen: Paraat voor de Schoolstraat
Geef zuurstof aan scholen: Paraat voor de Schoolstraat
CD&V werkt fiscale belemmering weg zodat scholen en verenigingen zorgeloos kunnen samenwerken
Gezondheid-welzijn
Vlaams parlement keurt decreet mobiel zorgwonen goed: “Stap vooruit voor aanbieden nabije zorg”
Katrien Schryvers: “Zet in op rouwbegeleiding voor nabestaanden”
Eén keuzemenu voor de twee noodnummers bespaart kostbare tijd

+40.000

nieuwe of vernieuwde sociale woningen komen erbij

Justitie
Slechts 3% van de Belgen downloadde de App112
Privacy & moderne technieken verzoenen
Minder onverwachte kosten bij aankoop van een eigendom
Wonen
Dringend nood aan registratie van aangepaste sociale woningen
Tijdelijke bewoning als bescherming tegen kraken
Kwaliteitsvolle buurten
Armoede
Telecomschulden worden knipperlicht voor wie lening wil aangaan
CD&V gaat de strijd aan tegen schulden
CD&V-fractieleden Brigitte Grouwels en Paul Delva steunen vraag naar dialoog van Brusselse daklozensector
Asiel, migratie & integratie
Zomaar binnenvallen in een woonst bij mensen zonder papieren niet langer mogelijk
Consumentenbescherming
Als het badeendje niet zo onschuldig blijkt
“Nieuwe car-pass geeft koper tweedehandswagen info over uitstoot, keuring en updates”
Kris Peeters overlegt met retailsector rond prijsverschillen met buurlanden
Cultuur
“Sterk en duurzaam relanceplan nodig voor de brede cultuursector”
Gratis Interrail-ticket voor een nieuwe Europese generatie
Dierenwelzijn
Verstrenging van de wetgeving rond publiciteit voor dierenverkoop
Economie
Meer duidelijkheid voor opening horeca en andere sectoren
Burn-out en depressie aanpakken: oplossingen voor een groeiend probleem
Binnenvaart moet aan belang winnen
Europa
Europese Commissie herbekijkt veiligheidsnormen fietshelmen
Financiën en fiscaliteit
Onkostenvergoeding van vrijwillige ambulanciers en vrijwillige brandweerlui wordt gelijkgesteld
Mobiliteitsbudget: tijd om geweer van schouder te veranderen
Energie
Hoge energie-eisen mogen niet leiden tot inkrimpen huurmarkt of stijging huurprijzen
‘Green Deal’ wil kachels groener maken
Vlaamse energielening oppeppen
Diversiteit & Gelijke kansen
CD&V vraagt gemeenten om rechten holebi’s en transgenders in Polen aan te kaarten via zustersteden
Gezinsbeleid
Goed gekoppeld? Koppels in woonzorgcentra
Wat betekent het nieuwe erfrecht voor u?
Erfrecht aangepast aan hedendaagse noden
Jeugd
Kinderen van gescheiden ouders een stem geven
Franky Demon wil verlaagd btw-tarief voor jeugdwerkinfrastructuur
Duurzaamheid & Klimaat
Vlaamse regering moet ambities energiepact nu snel vertalen in daden
V-test voor laadpalen nodig
Het kan anders. Een snellere en efficiëntere Klimaatwet. Verplicht samenwerkingsakkoord voor het klimaat, waar wachten we op?
Koning Fiets
Veilig fietsen is meer fietsen
Op twee wielen door je buurt
Aantal speed pedelecs verdrievoudigt op één jaar tijd, bijna de helft in de provincie Antwerpen
Landbouw-Plattelandsbeleid
Aantal hoevewinkels boomt sinds start coronacrisis
Lokale besturen
Jeugdschepenen inspireren elkaar in tijden van corona
Woon jij in een kindvriendelijke gemeente?
Leefmilieu & natuur
Constructieve oplossingen voor het klimaat zijn noodzakelijk
Joke Schauvliege scoort hattrick voor milieu & klimaat
Meer struinnatuur om van te genieten.
Media
Tax shelter uitgebreid naar de gaming industrie
Licentie van twintig jaar is eeuwigheid in telecomsector
Openbare Werken
Opnieuw vertraging voor snel interventieteam Brusselse tunnels
“Asbestverwijdering in Leopold II-tunnel zal 12 miljoen euro kosten”
Vlassenbroekbrug in Dendermonde wordt grondig gerenoveerd!
Opleiding
Communautair gehakketak helpt jongeren niet sneller aan rijbewijs
Ruimtelijke Ordening
Van huiszekerheid naar thuiszekerheid
CD&V wil weinig gebruikte kerken in Vlaanderen een tweede, zinvol leven geven
Eindelijk vooruitgang in ontwikkeling site Schaarbeek-vorming
Sociale bescherming
Minder nood aan OCMW-tussenkomst voor verblijfskost woonzorgcentra
Nieuwe Vlaamse kinderbijslag doet armoederisico dalen
CD&V wil vrouwen die Medische Begeleide Voortplanting volgen of borstvoeding geven beschermen tegen discriminatie
Sport
"Grondige renovatie Koning Boudewijnstadion mag niet langer taboe zijn"
Stedenbeleid
CD&V Antwerpen en CD&V Gent willen luchtkwaliteit verbeteren met meer groene ruimte
Nieuwe stedelijkheid
Vlaamse meerderheidspartijen gaan voluit voor decreet gemeentewegen
Toerisme
Logies krijgen meer tijd voor aantonen brandveiligheidsnorm
Voeding
Audit van het FAVV aangrijpen om concrete maatregelen nemen
Werk en arbeidsmarkt
CD&V wil mobiliteitsbudget dringend boosten
Europa wil investeren in mensen en veiligheid
Els Van Hoof pleit voor verplicht opnemen van geboorteverlof voor vader en meeouder

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord