Toerisme
Iedereen heeft recht op vakantie. Op vakantie gaan is een volledig proces: van het dromen en plannen, het effectief op reis gaan tot het nagenieten nadien. Het geeft mensen het gevoel dat ze betrokken worden in de samenleving.
We vinden het dan ook belangrijk dat alle mogelijke drempels om op vakantie te kunnen gaan, worden weggewerkt. Zo zijn er financiële drempels en psychologische drempels: ouderdom, ziekte of handicap, eenoudergezinssituatie enzovoort. De psychologische drempel mag niet onderschat worden. Deze is vaak de moeilijkst te overwinnen hindernis. Universele toegankelijkheid moet daarom de norm zijn voor het Vlaams toerisme(beleid). Toerisme voor allen moet uitgaan van het principe dat het iets is wat je doet, niet wat je bent.
Erfgoed en cultuur zijn onze sterkste toeristische troeven waarin we uniek en authentiek kunnen zijn. Het zijn ook sectoren waar jobmogelijkheden liggen voor mensen die het traditioneel moeilijker hebben op de arbeidsmarkt. Onze culturele instellingen worden internationaal erg gewaardeerd, ondanks hun vaak precaire financiering. Zij behoren tot de innovatieve en exporterende organisaties en ondernemingen. Daarom verdienen ze dezelfde aandacht als wetenschappelijke instellingen en technologiebedrijven.
We hebben bijzondere aandacht voor jeugdtoerisme. De toeristische waarde ervan is groot en goed voor meer dan drie miljoen overnachtingen per jaar. Daarnaast biedt het kinderen een eerste (en soms enige) toeristische ervaring in een duurzaam verblijf in eigen land. Voor velen is het een betaalbare manier van vakantie. Jeugdtoerisme is bovendien een essentieel onderdeel van de werking van vele Vlaamse jeugdorganisaties. We willen nog een scherper onderscheid met de louter commerciële sector. Via subsidies en coaching stimuleren we zowel kwalitatief als kwantitatief het aanbod.
Tot slot gaan we ook voor maatschappelijk verantwoord en gastvrij toerismebeleid. Daarbij vragen we van de toerist respect voor de lokale gemeenschap. Dit beleid is dus niet enkel gebaseerd op economische factoren, maar ook op kwalitatieve zaken zoals leefbaarheid en gemeenschapsvorming. Hierbij houden we ook rekening met de betrokkenheid van de lokale gemeenschap. Toeristische investeringen mogen niet alleen ten dienste van de bezoeker staan. Ze moeten vooral ook ten dienste staan van de bewoners.

Actua
CD&V: “Geen vaccinatiediscriminatie voor jongeren en gezinnen op vakantie.”
16.03.2021 - Joachim Coens
Morgen legt de Europese Commissie de vaccinatiepas op tafel. CD&V is voorstander van zo’n regeling, maar enkel en alleen als iedere burger minstens de kans heeft gekregen om gevaccineerd te...

Actua
Europese binnengrenzen worden opnieuw geopend
18.06.2020 - Pieter De Crem
Sinds 15 juni zijn verplaatsingen naar het overgrote deel van de Schengenlanden opnieuw mogelijk. Het overgrote deel van de Europese binnengrenzen werd sindsdien opnieuw geopend voor toeristische...

Actua
Bianca Debaets: “Tourstart heeft Brussel 32,7 miljoen euro opgebracht”
8.10.2019 - Bianca Debaets
De Grand Départ van de Tour de France heeft onze hoofdstad zo’n 11 miljoen euro gekost en zorgde voor een omzet van 32,7 miljoen euro, zo werd afgelopen maandag bevestigd tijdens de...
Actua
Kunnen we de dubbele nationaliteit afschaffen?
28.04.2017
De keuze voor een nieuwe nationaliteit is een positieve keuze. Wie die keuze maakt, aanvaardt ook een aantal consequenties. Het is een teken van integratie en van gehechtheid aan je land, de plek...

Actua
Logies krijgen meer tijd voor aantonen brandveiligheidsnorm
23.03.2017
Het vernieuwde Logiesdecreet wil toeristen vooral kwaliteitsvolle logies garanderen. Het wil daarom de toeristische logiesondernemer administratief ontlasten, minder procedures opleggen en het...
Actua
Dan toch imagocampagne voor Brussel in binnen- en buitenland
17.11.2016
Vlaams minister voor Brussel Sven Gatz gaf op een commissievergadering in het Vlaams parlement te kennen dat er dan toch werk zal worden gemaakt van een promotiecampagne voor Brussel. Om het imago...