Het verkeer is schadelijk en levensnoodzakelijk tegelijk. Schadelijk, wegens ruimtebeslag en tijdverlies, broeikasgasuitstoot en luchtvervuiling, geluidshinder en ongevallen. Levensnoodzakelijk, want geen sociaal leven zonder verplaatsingen en geen economisch leven zonder vervoer. En dus moet een evenwicht gezocht worden tussen bereikbaarheid of leverbaarheid en veiligheid, gezondheid, gerieflijkheid, betaalbaarheid, snelheid en leefomgeving.
Ten eerste moet onze gemeenschappelijk behoefte aan verplaatsingen en vervoer beperkt worden. Problematisch is niet zozeer het zich verplaatsen of het verplaatst worden op zich maar vooral het zich verplaatsen van zeer veel mensen en het verplaatst worden van zeer veel goederen op hetzelfde ogenblik en op dezelfde plaats met door fossiele brandstoffen aangedreven gemotoriseerde voertuigen. Een doordachte ruimtelijke ordening kan er mee voor zorgen dat tal van verplaatsingen misschien niet overbodig worden maar wel korter in afstand of in duur en dus doenbaar te voet of met de fiets of met het openbaar vervoer.
Ten tweede moet ons verkeer zo veilig mogelijk verlopen: dus geen gevaarlijke kruispunten, oversteekplaatsen, voet- en fietspaden, maar investeringen in intelligente infrastructuur met schoolstraten, mobipunten, rand- of pendelparkings en autoluwe of -loze dorps- en stadscentra; geen files en sluipverkeer, maar doorstroming en voorstadsnetten; geen gedoogbeleid rond snelheid, dronkenschap, gordeldracht of bellen achter het stuur, maar gedegen handhaving met een ernstige pakkans en boetes in verhouding tot de overtreding alsook een rijbewijs met punten en een rijopleiding naar behoren).
Ten derde moet ons verkeer zo gezond mogelijk verlopen: dus geen luchtvervuilende personen-, bestel- of vrachtwagens, maar elektrische treinen, bussen en wagens of wagens op waterstof die geen schadelijke stoffen (NOx, CO, CO2,…) of fijn stof uitstoten; geen overheidsstimuli voor vervoersmiddelen met verbrandingsmotoren, maar een vergroening van het wagenpark door rekeningrijden en een aangepaste kilometerheffing voor vracht- en bestelwagens; geen fiscaal begunstigde salarisauto’s met tankkaarten, maar een uitgebreid mobiliteitsbudget.
Ten vierde moeten mobiliteitsopties zo duurzaam mogelijk worden aangeboden door transportmodi verder uit te bouwen (nachtelijke treinen en grensoverschrijdende bussen; deelfietsen en -auto’s), te bevorderen (laadpalen), te vergroenen (bezettingsgraad), beter af te stemmen (routeplanners en combitickets voor NMBS, MIVB, De Lijn en een aantal deelsystemen; afspraken tussen openbaar vervoer en taxi’s), te verschuiven (nationaal richting spoor en binnenvaart) en aan banden te leggen (internationaal voornamelijk lucht- en scheepvaart).
Verder moet zich duurzaam verplaatsen betaalbaar blijven of worden via sociale tarieven. Niet alleen om milieu-, natuur-, klimaat- en omgevingsvriendelijke alternatieven goedkoper te maken, maar ook om vervoersarmoede tegen te gaan. Vooral op het platteland.
Tot slot moeten bestemmingen op een duurzame wijze bereikbaar zijn door in te zetten op mobiliteit als dienst en mobiliteit op maat, verstandig gekozen vervoersknooppunten en overstapplaatsen, tele- of thuiswerken en afwijkende werkuren, om ochtend-, avond- en andere spitsen te voorkomen.

Actua
Septemberverklaring Vlaamse regering 2020
28.09.2020 - Hilde Crevits, Wouter Beke, Benjamin Dalle
Op de vierde maandag van september vindt traditioneel de “Septemberverklaring” plaats. De ambities van de Vlaamse regering worden voorgesteld, dit jaar in het bijzonder het relance plan voor...

Actua
CD&V wil een aantrekkelijker en flexibeler mobiliteitsbudget
10.09.2020 - Jef Van den Bergh
Meer dan een jaar geleden werd het mobiliteitsbudget ingevoerd. Met dit virtueel budget kunnen werknemers zelf kiezen uit een waaier aan vervoersmodi om zich van en naar het werk te verplaatsen.

Actua
CD&V wil dat overvolle bussen aangepakt worden met druktemeter, reservatiesysteem en autocars
4.09.2020 - Karin Brouwers, Lode Ceyssens, Loes Vandromme
De bussen van De Lijn zitten te vol sinds de start van het schooljaar. Na klachten van heel wat ouders klagen nu ook de vakbonden dit probleem aan. Vlaams parlementsleden Karin Brouwers, Lode...

Actua
CD&V wil desnoods autocars inzetten om leerlingen veilig met De Lijn te vervoeren
24.08.2020 - Loes Vandromme, Karin Brouwers
Vlaamse leerlingen mogen op 1 september weer voltijds naar school. Op het openbaar vervoer zal het dus opnieuw drukker worden. Bussen van De Lijn zitten in het schooljaar vaak overvol met...

Actua
CD&V lanceert actieplan tegen smartphone achter stuur
14.08.2020 - Jef Van den Bergh
Volgens recente cijfers van Vias raken er opnieuw meer jongeren betrokken in dodelijke verkeersongevallen. Eén van de boosdoeners is het toenemende gsm-gebruik achter het stuur. Volgens de meest...

Actua
Al meer dan 2,5 miljoen euro aan Brusselse LEZ-boetes, maar signalisatie loopt soms nog mank
3.08.2020 - Bianca Debaets
Sinds de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in de hoofdstad werden er aan de Brusselse invalswegen reeds 7.379 boetes uitgeschreven voor te vervuilende voertuigen, zo bleek uit cijfers die...