Het verkeer is schadelijk en levensnoodzakelijk tegelijk. Schadelijk, wegens ruimtebeslag en tijdverlies, broeikasgasuitstoot en luchtvervuiling, geluidshinder en ongevallen. Levensnoodzakelijk, want geen sociaal leven zonder verplaatsingen en geen economisch leven zonder vervoer. En dus moet een evenwicht gezocht worden tussen bereikbaarheid of leverbaarheid en veiligheid, gezondheid, gerieflijkheid, betaalbaarheid, snelheid en leefomgeving.
Ten eerste moet onze gemeenschappelijk behoefte aan verplaatsingen en vervoer beperkt worden. Problematisch is niet zozeer het zich verplaatsen of het verplaatst worden op zich maar vooral het zich verplaatsen van zeer veel mensen en het verplaatst worden van zeer veel goederen op hetzelfde ogenblik en op dezelfde plaats met door fossiele brandstoffen aangedreven gemotoriseerde voertuigen. Een doordachte ruimtelijke ordening kan er mee voor zorgen dat tal van verplaatsingen misschien niet overbodig worden maar wel korter in afstand of in duur en dus doenbaar te voet of met de fiets of met het openbaar vervoer.
Ten tweede moet ons verkeer zo veilig mogelijk verlopen: dus geen gevaarlijke kruispunten, oversteekplaatsen, voet- en fietspaden, maar investeringen in intelligente infrastructuur met schoolstraten, mobipunten, rand- of pendelparkings en autoluwe of -loze dorps- en stadscentra; geen files en sluipverkeer, maar doorstroming en voorstadsnetten; geen gedoogbeleid rond snelheid, dronkenschap, gordeldracht of bellen achter het stuur, maar gedegen handhaving met een ernstige pakkans en boetes in verhouding tot de overtreding alsook een rijbewijs met punten en een rijopleiding naar behoren).
Ten derde moet ons verkeer zo gezond mogelijk verlopen: dus geen luchtvervuilende personen-, bestel- of vrachtwagens, maar elektrische treinen, bussen en wagens of wagens op waterstof die geen schadelijke stoffen (NOx, CO, CO2,…) of fijn stof uitstoten; geen overheidsstimuli voor vervoersmiddelen met verbrandingsmotoren, maar een vergroening van het wagenpark door rekeningrijden en een aangepaste kilometerheffing voor vracht- en bestelwagens; geen fiscaal begunstigde salarisauto’s met tankkaarten, maar een uitgebreid mobiliteitsbudget.
Ten vierde moeten mobiliteitsopties zo duurzaam mogelijk worden aangeboden door transportmodi verder uit te bouwen (nachtelijke treinen en grensoverschrijdende bussen; deelfietsen en -auto’s), te bevorderen (laadpalen), te vergroenen (bezettingsgraad), beter af te stemmen (routeplanners en combitickets voor NMBS, MIVB, De Lijn en een aantal deelsystemen; afspraken tussen openbaar vervoer en taxi’s), te verschuiven (nationaal richting spoor en binnenvaart) en aan banden te leggen (internationaal voornamelijk lucht- en scheepvaart).
Verder moet zich duurzaam verplaatsen betaalbaar blijven of worden via sociale tarieven. Niet alleen om milieu-, natuur-, klimaat- en omgevingsvriendelijke alternatieven goedkoper te maken, maar ook om vervoersarmoede tegen te gaan. Vooral op het platteland.
Tot slot moeten bestemmingen op een duurzame wijze bereikbaar zijn door in te zetten op mobiliteit als dienst en mobiliteit op maat, verstandig gekozen vervoersknooppunten en overstapplaatsen, tele- of thuiswerken en afwijkende werkuren, om ochtend-, avond- en andere spitsen te voorkomen.

Actua
CD&V zorgt met vergroening van bedrijfswagens voor kickstart richting fossielvrij wagenpark
11.11.2021 - Vincent Van Peteghem, Jef Van den Bergh
De start van de vergroening van ons bedrijfswagenpark is een feit. Het wetsontwerp van Minister van Financiën Vincent Van Peteghem werd vandaag definitief goedgekeurd door de Kamer van...

Actua
Hogere pakkans voor snelheidsovertreders
25.10.2021 - Franky Demon
De regering neemt maatregelen om de werking van de Gewestelijke Verwerkingscentra te versterken. Dat blijkt uit antwoorden van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden op schriftelijke...

Actua
Mobiliteitsbudget wordt eenvoudiger, flexibeler en aantrekkelijker
21.10.2021 - Vincent Van Peteghem, Jef Van den Bergh
Via amendementen op het wetsontwerp over de vergroening van de bedrijfswagens maakt CD&V het mobiliteitsbudget eenvoudiger, flexibeler en aantrekkelijker.
CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh: “Twee...

Actua
CD&V wil autodelen impuls geven
4.10.2021 - Jef Van den Bergh
CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh wil dat de regering maatregelen treft om autodelen nog meer te stimuleren. In een resolutie doet hij acht concrete voorstellen om het gebruik van deelmobiliteit aan...

Actua
Bijna dagelijks een fietsongeval met open portier
10.09.2021 - Jef Van den Bergh
Jaarlijks gebeuren er gemiddeld 333 ongevallen waarbij een fietser tegen een geopend autoportier aanrijdt. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh opvroeg bij minister van...

Actua
CD&V maakt van bedrijfswagens en laadpalen de hefbomen naar een groener wagenpark
20.04.2021 - Vincent Van Peteghem
Elektrische bedrijfswagens volledig fiscaal aftrekbaar maken én een fiscale stimulans om zowel thuis als op het werk laadpalen te installeren. Dat zijn de hefbomen waarmee minister van Financiën...