Het verkeer is schadelijk en levensnoodzakelijk tegelijk. Schadelijk, wegens ruimtebeslag en tijdverlies, broeikasgasuitstoot en luchtvervuiling, geluidshinder en ongevallen. Levensnoodzakelijk, want geen sociaal leven zonder verplaatsingen en geen economisch leven zonder vervoer. En dus moet een evenwicht gezocht worden tussen bereikbaarheid of leverbaarheid en veiligheid, gezondheid, gerieflijkheid, betaalbaarheid, snelheid en leefomgeving.
Ten eerste moet onze gemeenschappelijk behoefte aan verplaatsingen en vervoer beperkt worden. Problematisch is niet zozeer het zich verplaatsen of het verplaatst worden op zich maar vooral het zich verplaatsen van zeer veel mensen en het verplaatst worden van zeer veel goederen op hetzelfde ogenblik en op dezelfde plaats met door fossiele brandstoffen aangedreven gemotoriseerde voertuigen. Een doordachte ruimtelijke ordening kan er mee voor zorgen dat tal van verplaatsingen misschien niet overbodig worden maar wel korter in afstand of in duur en dus doenbaar te voet of met de fiets of met het openbaar vervoer.
Ten tweede moet ons verkeer zo veilig mogelijk verlopen: dus geen gevaarlijke kruispunten, oversteekplaatsen, voet- en fietspaden, maar investeringen in intelligente infrastructuur met schoolstraten, mobipunten, rand- of pendelparkings en autoluwe of -loze dorps- en stadscentra; geen files en sluipverkeer, maar doorstroming en voorstadsnetten; geen gedoogbeleid rond snelheid, dronkenschap, gordeldracht of bellen achter het stuur, maar gedegen handhaving met een ernstige pakkans en boetes in verhouding tot de overtreding alsook een rijbewijs met punten en een rijopleiding naar behoren).
Ten derde moet ons verkeer zo gezond mogelijk verlopen: dus geen luchtvervuilende personen-, bestel- of vrachtwagens, maar elektrische treinen, bussen en wagens of wagens op waterstof die geen schadelijke stoffen (NOx, CO, CO2,…) of fijn stof uitstoten; geen overheidsstimuli voor vervoersmiddelen met verbrandingsmotoren, maar een vergroening van het wagenpark door rekeningrijden en een aangepaste kilometerheffing voor vracht- en bestelwagens; geen fiscaal begunstigde salarisauto’s met tankkaarten, maar een uitgebreid mobiliteitsbudget.
Ten vierde moeten mobiliteitsopties zo duurzaam mogelijk worden aangeboden door transportmodi verder uit te bouwen (nachtelijke treinen en grensoverschrijdende bussen; deelfietsen en -auto’s), te bevorderen (laadpalen), te vergroenen (bezettingsgraad), beter af te stemmen (routeplanners en combitickets voor NMBS, MIVB, De Lijn en een aantal deelsystemen; afspraken tussen openbaar vervoer en taxi’s), te verschuiven (nationaal richting spoor en binnenvaart) en aan banden te leggen (internationaal voornamelijk lucht- en scheepvaart).
Verder moet zich duurzaam verplaatsen betaalbaar blijven of worden via sociale tarieven. Niet alleen om milieu-, natuur-, klimaat- en omgevingsvriendelijke alternatieven goedkoper te maken, maar ook om vervoersarmoede tegen te gaan. Vooral op het platteland.
Tot slot moeten bestemmingen op een duurzame wijze bereikbaar zijn door in te zetten op mobiliteit als dienst en mobiliteit op maat, verstandig gekozen vervoersknooppunten en overstapplaatsen, tele- of thuiswerken en afwijkende werkuren, om ochtend-, avond- en andere spitsen te voorkomen.

Actua
cd&v dringt aan op invoering rijbewijs met punten
24.05.2022 - Jef Van den Bergh
cd&v-Kamerlid en verkeersspecialist Jef Van den Bergh sluit zich aan bij de oproep van verkeersinstituut Vias om zo snel mogelijk het rijbewijs met punten in te voeren. Eerder diende hij daarover...

Actua
CD&V wil wegcode klaarmaken voor zelfrijdende wagens
18.03.2022 - Jef Van den Bergh
Geautomatiseerde en autonome of zelfrijdende voertuigen moeten een correcte definitie krijgen in de Wegcode. Ook moeten de effecten op onze mobiliteit en samenleving grondig gemonitord en...

Actua
CD&V wil rijbewijs met punten invoeren via wetsvoorstel
11.03.2022 - Jef Van den Bergh
CD&V-Kamerlid en verkeersspecialist Jef Van den Bergh heeft opnieuw een wetsvoorstel ingediend om het rijbewijs met punten in te voeren. De christendemocraten willen zo een versnelling hoger...

Actua
Meer verkeersveiligheid door strengere aanpak van smartphonegebruik achter stuur
13.01.2022 - Jef Van den Bergh
De plenaire vergadering van de Kamer keurt het wetsvoorstel van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh goed om strenger op te treden tegen het gebruik van digitale toestellen achter het stuur. Jaarlijks...

Actua
CD&V wil smartphonegebruik achter stuur aanpakken
14.12.2021 - Jef Van den Bergh
Jaarlijks vallen minstens 30 doden en 2500 gewonden in ons land door het gebruik van een smartphone achter het stuur. Het artikel in de wegcode dat het gebruik van de gsm achter het stuur...

Actua
CD&V wil niet dat private spelers verkeersveiligheid bepalen in steden en gemeenten
8.12.2021 - Jo Brouns
Een aantal gemeenten kiest er vandaag voor om trajectcontroles te laten plaatsen en beheren door private bedrijven. CD&V vreest dat gemeenten daarbij hun autonomie op vlak van verkeersveiligheid...