Justitie moet fysiek en digitaal dichtbij de mensen staan. Fysieke nabijheid betekent extra investeren in moderne gerechtsgebouwen en de vrederechter versterken. Digitale nabijheid betekent justitie ingrijpend digitaliseren. Iedereen moet zijn juridisch dossier kunnen raadplegen via het internet of via eenheidsloketten in de verschillende gerechtsgebouwen.
De kostprijs van een geschil moet draaglijk zijn. Er moet rekening worden gehouden met de financiële draagkracht van een rechtszoekende bij de start van een procedure, de drempels om beroep te doen op juridische bijstand moeten worden aangepast en de rechtsbijstandverzekering moet aantrekkelijker worden. Dat laatste kan bijvoorbeeld via fiscale stimuli.
Ten slotte investeren we in een stipte justitie, zodat mensen geen jaren moeten wachten op een uitspraak. Justitie moet in staat zijn geschillen te beslechten binnen een termijn van één jaar.
Burgerlijk recht
In het burgerlijk recht versterken we de solidariteit tussen wettelijk en feitelijk samenwonenden. We willen ook een juridisch statuut voor de zorgouder. Verder ligt onze focus op de nefaste gevolgen van echtscheidingen voor kinderen en op binnenlandse en interlandelijke adoptie.
Minderjarigen moeten een zelfstandige toegang tot de rechter krijgen als dit noodzakelijk is om hun belangen te beschermen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer hun vertegenwoordiger weigert op te treden of als er een tegenstrijdigheid van belangen bestaat.
Strafrecht en strafuitvoering
Het nieuwe Strafwetboek en een nieuw wetboek Strafprocesrecht moet worden ingevoerd. Dit zorgt ervoor dat straffen meer aansluiten bij het maatschappelijk rechtvaardigheidsgevoel en bij de ernst van het gepleegde misdrijf (bijvoorbeeld strengere straffen voor zware seksuele misdrijven).
Elke straf, hoe klein ook, moet uitgevoerd worden. De straf moet uiteraard in verhouding zijn tot het misdrijf. De gevangenisstraf is één optie, maar ook een laatste remedie. Uitbreiding van de gevangeniscapaciteit moet hand in hand gaan met een langetermijnvisie op alternatieve strafuitvoering. Het een kan niet zonder het ander.
De overgang van de gevangenis naar de maatschappij moet geleidelijk en stapsgewijs gebeuren. Opvolging van veroordeelden door de justitiehuizen is cruciaal. De voorwaardelijke invrijheidstelling van plegers van zwaardere misdrijven moet gepaard gaan met een goed voorbereid reclasseringsplan. Ook de opvolging van ex-gedetineerden ná het einde van hun straf vinden we belangrijk.
Er moet meer aandacht zijn voor kwetsbare geïnterneerden. Daarom willen we investeren in een Penitentiair Onderzoeks- en Klinisch Observatiecentrum, de uitbreiding van het forensisch zorgaanbod en doorstroming naar de reguliere zorg.
Privacy
Privacy is een fundamentele waarde in een democratie . Privacy staat elke mens toe het leven naar eigen inzicht en voorkeur in te vullen, zonder inmenging van anderen. Tegelijk heeft privacy ook grenzen. Het kan bijvoorbeeld niet dat mensen zich achter hun privacy verschuilen om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te ontlopen.
Er zijn drie categorieën van verhoudingen waarin gegevens worden uitgewisseld:
- Tussen overheid en burger moet voor de openbare veiligheid het algemeen belang in sommige gevallen voorgaan op privébelangen.
- Tussen overheid en burger in situaties zoals fiscaliteit of sociale zekerheid moet toegang mogelijk zijn. Zeker wanneer dit de dienstverlening ten goede komt.
- Tussen privépersonen of organisaties, waarbij gegevens tussen privépersonen of privé-organisaties uitgewisseld worden, kan de privacy niet zomaar aan de kant geschoven worden. Het gaat dan om uitwisseling tussen bijvoorbeeld bedrijf en klant of tussen werkgever en werknemer. We verzetten ons uitdrukkelijk tegen de verkoop van privégegevens tussen bedrijven. (bv. tussen bedrijf en klant of tussen werkgever en werknemer).
Voor categorie 1 zijn we het minst streng. Dit omdat openbare veiligheid tot het algemeen belang behoort en in sommige gevallen moet voorgaan op privébelangen.
In categorie 2 staan andere belangen op het spel, die minder doorwegen dan de publieke veiligheid. Extra waakzaamheid is geboden. Toegang moet echter mogelijk zijn, zeker wanneer dit de dienstverlening ten goede komt, uiteraard steeds onder voorwaarden.
We zijn het strengst (categorie 3) in die gevallen waar gegevens tussen privépersonen of privé-organisaties uitgewisseld worden. Zeker als de drijfveer commercieel is, kan de privacy niet zomaar aan de kant geschoven worden. We verzetten ons ook uitdrukkelijk tegen de verkoop van privégegevens tussen bedrijven.

Actua
Uitstel gelukkig geen afstel: kordate aanpak krakers eindelijk gestemd
13.07.2017
Oef, gelukt. De plenaire vergadering van de Kamer van Volksvertegenwoordigers Justitie is er dan toch in geslaagd om de wetgeving te stemmen die het mogelijk maakt om krakers kordaat aan te...

Actua
Erfrecht aangepast aan hedendaagse noden
4.07.2017 - Sonja Becq
De hervorming van het erfrecht werd vandaag gestemd in de plenaire vergadering van de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Het Belgisch erfrecht wordt hierdoor aangepast aan de hedendaagse noden. Zo...

Actua
Kruispuntbank Veiligheid moet informatiedoorstroming en –beheer verbeteren
8.06.2017 - Servais Verherstraeten
Alle veiligheidsdiensten zullen een beroep kunnen doen op één centrale Kruispuntbank Veiligheid. De parlementaire onderzoekscommissie naar de aanslagen van 22 maart 2016 neemt hiermee een...

Actua
500 Brusselaars lanceren “Ping if you care”
31.05.2017 - Bianca Debaets
Op woensdag 31 mei overhandigde Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets de allereerste pinger aan een Brusselse fietser. Een pinger is een drukknop voorzien van...

Actua
Duidelijkere richtlijnen rond eergerelateerde misdrijven
5.05.2017 - Koen Geens
Vandaag werd de nieuwe omzendbrief van de minister van Justitie en het College van procureurs-generaal betreffende het opsporings- en vervolgingsbeleid inzake eergerelateerd geweld, vrouwelijke...
Actua
CD&V zegt “nee” tegen drugs
27.04.2017
CD&V wil Een beleid dat duidelijk “nee” zegt tegen illegale drugs en ontradend is voor legale drugs als alcohol en tabak. Een legalisering van cannabisproductie en -gebruik is voor CD&V...