Onderwijs is cruciaal voor een samenleving. Onderwijs geeft kinderen en jongeren de sterke vorming die ze nodig hebben en bereidt hen voor om hun plaats in te nemen in de samenleving. Het zijn de kinderen en jongeren van vandaag die onze samenleving morgen vorm zullen geven. Investeren in onderwijs is investeren in de toekomst. Onderwijs moet hand in hand gaan met betrokken ouders die hun verantwoordelijkheid in de opvoeding opnemen.
Elk kind en elke jongere telt voor ons. Van onderwijs moet een emancipatorische kracht uitgaan die elke mens, elk met zijn eigen talenten en capaciteiten, kansen en mogelijkheden biedt om zijn of haar weg in de maatschappij te vinden.
Een sterke basisvorming en de ontwikkeling van deze talenten en capaciteiten zorgen ervoor dat jongeren over de juiste tools beschikken om hun plek op de arbeidsmarkt te vinden. Onderwijs zorgt er ook voor dat jongeren hun plaats vinden in een snel veranderende samenleving en er zelf mee vorm aan geven, dat ze zichzelf ontplooien en dat ze, met respect voor anderen, als vrije mensen verantwoordelijkheid opnemen. Onderwijs biedt volwassenen de kans zich permanent bij te scholen en te herscholen. Het belang van levenslang leren neemt alleen maar toe, zeker ook buiten de schoolomgeving.
Vlaanderen en Brussel hebben zo’n sterk onderwijs. Dat blijkt uit resultaten van internationaal vergelijkend onderzoek (bv. PISA). We mogen trots zijn op de kwaliteitsvolle inhoud ervan. We mogen trots zijn op onze vrijheid van onderwijs die het engagement van schoolteams aanwakkert. We mogen trots zijn op de professionaliteit van onze leerkrachten, die elke dag zorgen voor de voorbereiding van jongeren op hun rol in de wereld van morgen.
We vertrekken steeds vanuit een basishouding van vertrouwen in mensen en organisaties die verantwoordelijkheid opnemen, die autonoom beslissen hoe ze onderwijs organiseren en aanbieden. We willen scholen, bestuurders, directies, leerkrachten, ouders, jongeren en lerende volwassenen ondersteunen en versterken om nog beter te kunnen omgaan met een onderwijs en een samenleving in beweging. We kiezen niet voor een sturende en betuttelende overheid, maar voor vertrouwen in onderwijsmensen en onderwijsinstellingen en voor respect voor hun autonomie en pedagogische vrijheid.