• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

23 maart 2017

School van de toekomst

Thema: Onderwijs, Opleiding, Vorming

Beleidsniveau: Vlaanderen

Lees voor

Kinderen en jongeren houden ervan hun omgeving te verkennen en hun grenzen te verleggen. Hun persoonlijkheid ontwikkelt pas als we hen daartoe uitdagen en uitnodigen en als we veel van hen verwachten. Ze moeten een waaier aan competenties ontwikkelen om te groeien tot sterke personen die de samenleving mee vorm geven, er een volwaardige plaats kunnen innemen en er volledig tot hun recht kunnen komen. Kritisch zijn, omgaan met informatie, sociale vaardigheden, kunnen kiezen, verantwoordelijkheid opnemen voor zichzelf, de ander en de omgeving, plezier maken, sportief zijn, geëngageerd zijn, samenwerking, een vak leren, werk vinden, problemen oplossen, nee kunnen zeggen en omgaan met imperfecties en tegenslagen. Ze moeten die vaardigheden niet alleen ontwikkelen, ze moeten ze ook kunnen toepassen in diverse contexten en in een omgeving die voortdurend in verandering is.

We willen kinderen en jongeren de kans geven zich te ontwikkelen en te leren in verschillende contexten. Niet alleen in de school, maar ook in buurten, verenigingen, gezinnen, bedrijven en religieuze gemeenschappen kunnen ontwikkeling en leren ondersteund worden. Leren en ontwikkeling doorkruisen alle levensdomeinen. Daarom is het nodig om, vanuit dialoog en overleg met de ouders, als eerste en belangrijkste opvoedingsverantwoordelijken, kinderen en jongeren ook buiten de school te stimuleren.

De ‘school van de toekomst’ is voor ons een ruime leer- en leefomgeving. Binnen dit divers netwerk, opgezet tussen organisaties en overheden, doen kinderen en jongeren allerhande leer- en leef-ervaringen op. Kinderen en jongeren die anderstalig zijn en leerlingen uit sociaal kwetsbare milieus vinden er extra kansen, onder andere in taalvaardigheid. Hoogbegaafde jongeren worden er uitgedaagd. De school als plaats van verbinding en participatie, zowel op het vlak van de ontwikkeling van kinderen en jongeren, als qua leer- en leeromgevingen.

In zo’n participatief kader vraagt de ontplooiing van elk talent een passende begeleiding van professionals. Ouders moeten zich hier kunnen thuis voelen. Ze worden een krachtige partner in de begeleiding, met het nodige vertrouwen in de knowhow van leerkrachten. De school van de toekomst is een betrokken gemeenschap van kinderen en volwassenen. Een goede communicatie tussen beiden is hierbij noodzakelijk.

In de school van de toekomst wordt ook aandacht besteed aan het omgaan met conflicten. Daarbij wordt beklemtoond hoe belangrijk dialoog is. In de school van de toekomst wordt bijgebracht dat er naar elkaar geluisterd moet worden, dat er rekening gehouden moet worden met elkaars wensen en belangen en dat een goede dialoog kan leiden tot een evenwichtige oplossing van conflicten waar er alleen winnaars zijn. De focus ligt daarbij op bemiddeling en verzoening.

Sleutelwoord in dit opzet is samenwerking. Het doel van die samenwerking: de ontwikkeling en het leren van alle kinderen en jongeren maximaal stimuleren. Dit doel legt een netwerk samen vast en voldoet aan de lokale behoeften en wensen, vertrekkende van de schoolpopulatie. Scholen en organisaties kiezen vrij of ze al dan niet in het netwerk instappen. De samenwerking verloopt het best als ze structureel is en gecoördineerd wordt. Het beleid schept stimuli zodat een ‘netwerkschool’ kan groeien. De overheid heeft een rol van facilitator. De nodige ondersteuning van het onderwijzend personeel kan hierbij indien nodig voorzien worden.

Een uitnodigende leeromgeving

Een school met het accent op ontmoeting vereist een aangepaste infrastructuur. Vlaanderen is hier aan een noodzakelijke inhaalbeweging bezig. Deze nieuwe ‘ontmoetingsschool’ inspireert renovatie van oude schoolgebouwen en de bouw van nieuwe. Schoolinfrastructuur wordt afgestemd op de buurt: flexibel en toegankelijk. Bij zo’n wisselwerking stelt de school buiten de lesuren haar infrastructuur ter beschikking van de buurt. De buurt deelt haar infrastructuur met de school. Ook kinderopvang en gemeenschapsvoorzieningen van andere sectoren (bv. sport, cultuur, welzijn) vinden er een plaats.

Ook bedrijven spelen een belangrijke rol. Zij beschikken over de laatste technologische ontwikkelingen en kunnen zo meer ondersteuning bieden, ruimer dan stageplaatsen binnen de technische opleidingen. Waar het voor scholen moeilijk is om steeds te beschikken over de laatste nieuwe materialen, kan, via een samenwerking met lokale bedrijven, materiaal en infrastructuur, passend bij de opleiding, gebruikt worden. Deze en andere faciliteiten werken verbindend, lokaal en regionaal. We willen investeringen in uitrusting vanuit de private sector in scholen ondersteunen. De school evolueert zo tot een leergemeenschap in de buurt.

We besteden bijzondere aandacht aan duurzaamheid en toegankelijkheid van schoolgebouwen. Zoals opgenomen in het ‘masterplan scholenbouw’ voorziet de Vlaamse de overheid daarvoor sensibiliserende en informerende acties. Daarenboven willen we scholen aanmoedigen een beroep te doen op ervaringsdeskundigen uit de eigen leer- en leefgemeenschap (personen met een handicap, ouders, ouderen…) om een grotere toegankelijkheid mee vorm te geven.

  • Onderwijs
  • Opleiding
  • Vorming
Lees de reacties ()

Onderwijs

Ontdek onze standpunten

Duik dieper in de materie

  • 1Cijfer
  • 6Standpunten
Onderwijs
Arbeidsmarkt in beweging
Onderwijs & arbeidsmarkt
School van de toekomst

43%

van leerkrachten ouder dan 55 kiest voor deeltijds werk

Opleiding
Sterk onderwijs van & voor iedereen
Met meer aan de slag
Septemberverklaring Vlaamse regering 2020

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord