• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

23 maart 2017

Mobiliteit: vlot, veilig & duurzaam

Thema: Mobiliteit, Openbare Werken, Ruimtelijke Ordening, Leefmilieu & natuur, 65

Beleidsniveau: Vlaanderen

Lees voor

Meer dan ooit staan we met z’n allen in de file. Ons openbaar vervoer is niet zo goed georganiseerd als we zouden willen. Kortom, we verliezen kostbare tijd met inefficiënte verplaatsingen. Tijd die we liever spenderen aan gezin, familie en vrienden, ontspanning en werk. Tegelijk heeft ons verplaatsingsgedrag een belangrijke negatieve weerslag op onze leefomgeving zowel wat kwaliteit van lucht als van open ruimte betreft. We willen evolueren naar efficiënte en duurzame verplaatsingen zodat onze levenskwaliteit verbetert, ons leefmilieu gevrijwaard wordt en onze openbare ruimte teruggewonnen. Efficiënte en duurzame verplaatsingen komen ook onze bedrijven ten goede. De economische rendabiliteit wordt verhoogd door tijdige levering van grondstoffen en producten en een lager stressniveau bij werknemers. Daarnaast moeten we er kunnen op vertrouwen dat onze kinderen en kleinkinderen, ouders en grootouders en mensen met een beperkte mobiliteit, veilig de baan op kunnen.

Wij introduceerden vijftien jaar geleden het STOP-principe: eerst Stappers en Trappers, vervolgens Openbaar vervoer en pas in laatste instantie gemotoriseerd Persoonlijk vervoer. Later voegden we daar de DRIVE-toets aan toe: een pleidooi voor een Duurzaam, Respectvol, Intelligent, Veilig en Evenwichtig mobiliteitsgedrag. We pleiten voor rationeel autogebruik. Een principe dat we in de praktijk willen realiseren via het mobiliteitsbudget als alternatief voor de subsidiëring van salariswagens en via slim rekeningrijden waarbij we de externe kosten van onze automobiliteit verrekenen in de prijs. Duurzaamheid vertaalt zich voor ons ook in de bevordering van goederenvervoer via water en spoor en in verduurzaming van de ‘eerste’ en de ‘laatste’ kilometer (‘first’ en ‘last mile’), zowel voor personenvervoer als in stedelijke omgeving voor goederenvervoer. We zetten in op betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer, ingeschakeld in ketenmobiliteit. Tot slot blijven we benadrukken dat weggebruikers maximaal beschermd moeten worden en geloven we dat de overheid kordaat moet handelen, onder andere via een rijbewijs met punten.

Vlaanderen en Brussel slibben dicht. Twee op drie verplaatsingen maakt de Vlaming met zijn auto.  Brussel en Antwerpen zijn de Europese filehoofdsteden. De totale kostprijs aan verliesuren in de file loopt op drukke dagen op tot bijna drie miljoen euro. We responsabiliseren bedrijven en grote verkeersgeneratoren om aandacht te hebben voor een duurzame mobiliteitsinvulling. De overheid moet bedrijven ook stimuleren om samen te werken voor de organisatie van personeelsvervoer, bijvoorbeeld door het gezamenlijk organiseren van shuttlediensten naar een station of een ander knooppunt van openbaar vervoer.

Mensen zijn op zoek naar meer ‘quality time’. De tijd die we verliezen aan verplaatsingen, strookt hier niet mee. Mensen hechten meer belang aan hun leefomgeving. Dat uit zich in een vraag naar kwaliteitsvolle buurten (‘quality neighbourhoods’) met voldoende, kwaliteitsvolle open ruimte waar mensen op een aangename manier kunnen samenleven en propere lucht inademen.

Het openbaar vervoer zoals het vandaag georganiseerd is, heeft onvoldoende bijgedragen tot de noodzakelijke omslag naar duurzame vervoersmodi ('modal shift'). Het openbaar vervoer zal in de toekomst op een efficiëntere manier georganiseerd moeten worden om een volwaardig alternatief te zijn in een toekomstgerichte mobiliteitsmix. We maken werk van een fijnmazig vervoersaanbod.

De techniek staat niet stil. Alternatieve brandstoffen, slimme voertuigen, slimme wegen en de inzet van ‘big data’ bieden kansen voor onze mobiliteit, zowel op het vlak van doorstroming en duurzaamheid als op dat van veiligheid. De kers op de taart zal de zelfrijdende auto zijn. De komende tien jaar zullen de eerste zelfrijdende auto’s op onze wegen verschijnen. Tegen 2040 wordt verwacht dat 75% van de wagens zelfrijdend zal zijn. Deze technologische (r)evolutie zal onze mobiliteit en onze samenleving danig veranderen.

  • Mobiliteit
  • Openbare Werken
  • Ruimtelijke Ordening
  • Leefmilieu & natuur
  • 65
Lees de reacties ()

Mobiliteit

Ontdek onze standpunten

Duik dieper in de materie

  • 3Standpunten
Mobiliteit
cd&v dringt aan op invoering rijbewijs met punten
CD&V wil wegcode klaarmaken voor zelfrijdende wagens
CD&V wil rijbewijs met punten invoeren via wetsvoorstel
Openbare Werken
Opnieuw vertraging voor snel interventieteam Brusselse tunnels
Burgers deden in 2017 dubbel zoveel meldingen via Fix My Street
“Asbestverwijdering in Leopold II-tunnel zal 12 miljoen euro kosten”
Ruimtelijke Ordening
Mobiliteit: vlot, veilig & duurzaam
CD&V wil weinig gebruikte kerken in Vlaanderen een tweede, zinvol leven geven
Akkoord over nieuw instrumentendecreet in het Vlaams parlement
Leefmilieu & natuur
Joke Schauvliege scoort hattrick voor milieu & klimaat
PFOS-commissie komt met eindrapport en aanbevelingen
Waarom CD&V blijft pleiten voor statiegeld op plastic flesjes en blikjes

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord