• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

23 maart 2017

Ketengerichte, integrale aanpak

Thema: Justitie, Efficiënte overheid, Lokale besturen

Beleidsniveau: Federaal, Vlaanderen, Lokaal

Lees voor

Een goed veiligheidsbeleid is niet alleen reactief en repressief maar ook preventief. We kiezen resoluut voor een ketengerichte en integrale veiligheidsaanpak. Een ‘ketenbenadering’ betekent, inspelen op de gehele veiligheidsketen, dus ook op preventie en nazorg en niet alleen op de repressieve aanpak. Als schakels van de keten volgen preventie, reactie, repressie en nazorg elkaar immers logisch op. Het is fundamenteel dat men voor de aanpak van elke veiligheidsproblematiek voldoende aandacht besteedt aan iedere schakel van de keten. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de beschikbare capaciteit en de afstemming op elkaars prioriteiten. Een keten is immers maar zo sterk als haar zwakste schakel.

De preventieve aanpak is tweeledig. Hij omvat vooreerst socio-preventieve maatregelen, waarbij de talrijke sociale actoren in onze samenleving worden ondersteund en waar nodig versterkt (onder meer in de zorgsector en de hulpverlening, het onderwijs, de diensten voor het maatschappelijk welzijn, de straathoek- en buurtwerkers van gemeente, provincie of gemeenschappen en gewesten…). Daarnaast zijn er ook ‘harde’ preventieve maatregelen die specifiek gericht zijn op criminaliteitspreventie of beveiliging (zoals bv. inbraak- of diefstalpreventiecampagnes, politiepatrouilles op hotspots, bewaking door private veiligheidsdiensten, techno-preventieve maatregelen, preventieve bestuurlijke maatregelen…).

Straathoekwerkers, verenigingen, gezondheids- en welzijnsdiensten, drugpreventie, projecten van sociale ontwikkeling, onderwijs, organisaties en socio-preventieve actoren, hebben een belangrijke taak in het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast moet voldoende aandacht gaan naar sociale preventie. Als mensen zich gelukkig en deel van de samenleving voelen, nemen de kansen op grensoverschrijdend gedrag af. ‘Onwelzijnsfactoren’ leiden daarentegen tot onveiligheid, hoewel ze nooit een excuus kunnen zijn voor gewelddadig of delinquent gedrag. Iedereen draagt immers altijd een eigen verantwoordelijkheid. Inzetten op welzijn, zorgen voor goede huisvesting, bestrijden van armoede, bieden van gelijke kansen en non-discriminatie verzekeren, maken dus ook deel uit van zo’n ketengerichte aanpak.

De repressieve aanpak sluit daarop aan. Hij bestaat zowel in de bestuurlijke handhaving en administratieve sanctionering door controle- en inspectiediensten, als in de strafrechtelijke aanpak door de politie en het gerecht.

Tenslotte bestaat het sluitstuk van de keten uit de nazorg ten aanzien van slachtoffers, maar ook de aanpak en re-integratie van daders en de normalisering van de maatschappij.

Naast een integrale en geïntegreerde aanpak vereist een effectief veiligheidsbeleid ook complementariteit en een vertrouwensrelatie in de samenwerking op lokaal, deelstatelijk, federaal, Europees en internationaal niveau.

Een efficiënt veiligheidsbeleid dat berust op de complementariteit tussen de diensten veronderstelt adequate mechanismen voor informatiedeling tussen de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, met inachtneming van ieders opdrachten. Zeker wat radicalisme en terrorisme betreft, moet aan die informatiedeling gestalte gegeven worden door gemeenschappelijke databanken die de informatiedoorstroming verzekeren zowel op het federale niveau als ten aanzien van het lokale niveau.

Om een ketengerichte en integrale aanpak mogelijk te maken is het verder ook belangrijk dat de tussenschotten tussen de verschillende actoren in de keten worden weggewerkt, zonder daarbij afbreuk te doen aan het respect voor eenieders finaliteit en bevoegdheden. Het delen van informatie met elkaar is een kritieke succesfactor om tot meer samenwerking en coherentie in het beleid te komen. Er moet een wettelijke uitzonderingsgrond worden voorzien in het strafwetboek om toe te laten dat deze informatie in het kader van een overleg wél ongestraft kan worden gedeeld tussen de verschillende deelnemers aan dat overleg, ongeacht of ze zelf gebonden zijn door een beroepsgeheim, geheim van het onderzoek of een discretieplicht. Daarnaast moet ook worden voorzien in vorming voor hulpverleners over de contouren van hun beroepsgeheim of discretieplicht.

CD&V hanteert tot slot het begrip ‘jeugddelinquentierecht’ en niet ‘jeugdrecht’ als aanduiding voor de toekomstige regeling voor kinderen en jongeren die als misdrijf omschreven feiten hebben gepleegd of hiervan verdacht worden.

  • Justitie
  • Efficiënte overheid
  • Lokale besturen
Lees de reacties ()

Justitie

Ontdek onze standpunten

Duik dieper in de materie

  • 1Vraag en antwoord
  • 17Standpunten
Justitie
CD&V zet strijd voor eerlijkere belastingen verder: tweede actieplan tegen fraude focust op internationale en complexe fraude
Achterstand bij Belgisch Staatsblad plaagt VZW's: CD&V pleit voor digitale procedure
Positieve evaluatie voor project waarbij jongeren die een misdrijf plegen zelf mee oplossingen zoeken voor de gevolgen voor het slachtoffer
Efficiënte overheid
Federale regering nodigt burgers uit om ideeën te delen over de toekomst van onze democratie via ‘eenlandvoordetoekomst.be’
CD&V wil betere informatie-uitwisseling tussen FOD Financiën en lokale besturen
Correcte tweetaligheid is duidelijk geen prioriteit voor de Brusselse regering
Lokale besturen
Juridisch sluitend systeem nodig om leefloonfraude aan te pakken
“Decumuldebat: Brussels model op de helling”
Cd&v wil stad of gemeente op de hoogte brengen van wie mantelzorger is

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord