Wat is de inzet van de lokale verkiezingen?

04-10-2018

C van Commentaar. De verkiezingscampagne in Kasterlee verloopt zoals de debatten op de gemeenteraad. Hoffelijk en in een positieve sfeer. De partijen spelen op de bal, niet op de man. De verkiezingsborden van de concurrenten worden gerespecteerd en persoonlijke aanvallen blijven achterwege. Zo hoort het natuurlijk. Maar toch hoor je dat het in andere steden en gemeenten niet overal zo positief verloopt.

In Kasterlee doen we aan politiek op een wijze die aansluit bij onze Kempense mentaliteit. Met gezond verstand, eerlijk en met de beide voeten op de grond. Politici, ambtenaren, vrijwilligers, burgers, we doen allemaal ons best om mensen te helpen, oplossingen te zoeken voor problemen, het bestaande beter te maken en de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen voor te bereiden. Met ambitie, maar met ambitie op mensenmaat. De grote ideologische debatten en de woorden die verdelen in plaats van verbinden, die laten we best achterwege.

De voorbije weken heb ik de beschikbare programma’s van verschillende partijen grondig doorgenomen. Dat van CD&V is veruit het meest uitgewerkt en zeer concreet. [Je vindt het op http://kasterlee.cdenv.be]. Maar ik vind in de programma’s van de concullega’s niet meteen breekpunten of onoverkomelijke meningsverschillen. Over veel punten zijn we het blijkbaar allemaal eens! Alle kandidaten willen onze gemeente nog mooier, nog socialer, nog veiliger en nog aantrekkelijker maken. Dat verklaart waarom op de gemeenteraad vaak punten unaniem of met een zeer ruime meerderheid worden goedgekeurd.

Bij gemeenteraadsverkiezingen kiezen mensen in de eerste plaats voor mensen die ze kennen en die ze vertrouwen. Partijen spelen daarbij veel minder een rol. Het gaat erom wie over de drive, de kwaliteiten en de ervaring beschikt om in Kasterlee, Lichtaart en Tielen de volgende zes jaar de bakens uit te zetten. Om te werken aan geborgenheid, een sterk sociaal weefsel, kansen voor persoonlijke ontwikkeling, fijne buurten en duurzaamheid. De juiste mannen en vrouwen op de juiste plaats! Dat is op 14 oktober de inzet in het stemhokje.