Waar staan we een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen?

10-10-2017

Over een jaar, op zondag 14 oktober 2018, verkiezen we een nieuwe gemeenteraad voor de periode 2019-2024. Het wordt een heel druk jaar. Bij de gewone drukte en de projecten die we willen afwerken, komen  de zoektocht naar nieuwe kandidaten, het opstellen van een verkiezingsprogramma en de campagne. Ik ben het CD&V-bestuur dankbaar omdat ze mij opnieuw als lijsttrekker hebben aangeduid. Met onze ploeg kunnen we aan lange lijst concrete realisaties van de afgelopen 12 jaar voorleggen. Maar ik wil vooral nog eens 6 jaar mijn schouders zetten onder dossiers zoals de herinrichting van de Markt, het Masterplan Tielen, de uitrol van een nieuw mobiliteitsplan, een sterk sociaal beleid na de integratie van het OCMW in de gemeentelijke structuren, investeringen voor de klimaatdoelstellingen,... Met onze zeer gezonde financiële uitgangspositie kunnen we heel wat nieuwe uitdagingen aangaan.

Bij dat alles zullen we onze goede collega Griet Noyens vaak missen. We konden altijd op haar positieve inzet rekenen en ze was enorm betrokken bij alles wat er in Kasterlee reilde en zeilde. De bijdrage van iemand als Griet die veel voeling heeft met het sociale weefsel, die lastige problemen met gezond verstand benadert en die een groot rechtvaardigheidsgevoel heeft, is een grote meerwaarde. Vorige week hebben we op een mooie wijze van haar afscheid genomen. We koesteren dankbaar de herinnering  aan Griet en wat ze voor onze gemeente heeft betekend.

Een aantal nieuwe mensen hebben reeds toegezegd dat zij volgend jaar met CD&V aan de verkiezingen willen deelnemen. Als volkspartij gaan wij opnieuw voor een mix van ervaren politici en nieuwe krachten, een evenwicht tussen vrouwen en mannen en een goede spreiding over de drie dorpen. We vernemen dat sommige oppositiepartijen werken aan een kartellijst. Maar mijn inschatting is dat onze inwoners over een jaar toch de keuze zullen hebben tussen vijf of meer lijsten. Als CD&V hebben wij alleszins de ambitie om ook in de volgende bestuursperiode de motor te zijn van een sterk gemeentelijk beleid.