Radicalisering

10-07-2018

Een geradicaliseerde gevangene schoot in Luik 2 politieagentes en een student dood, tijdens zijn penitentiair verlof. Radicalisering van gevangenen is ook een item in het Vlaams Parlement. Vlaams minister van welzijn Vandeurzen neemt verschillende initiatieven: een gezamenlijke aanpak voor deradicaliseringstrajecten in de gevangenissen, een aangepaste opleiding voor medewerkers van de Justitiehuizen, en de opstart van het project Theologische aanpak islamitische radicalisering. Als woordvoerder radicalisering van de CD&V fractie ondervroeg Ward minister Homans over de invoering van de verplichting voor gemeenten om een LICV (lokale integrale veiligheidscel) op te richten.

Ward nam tevens deel aan de gedachtewisseling met experten over de gegevensbank voor Forgeign Terrorist Fighters die de commissie radicalisering in juni organiseerde. U vindt hier het verslag.

Op Vlaamsparlement.TV ging Ward vorige week in debat over Radicalisering met collega Karbache (SP.A). Bekijk hier de uitzending.