Hoe concreet is het Vlaamse beleid in onze gemeente?

11-04-2019

Op 26 mei worden 124 Vlaamse volksvertegenwoordigers verkozen die daarna aan een nieuwe Vlaamse regering het vertrouwen geven. Vlaanderen beschikt na de 6e staatshervorming waarvan CD&V de motor was over meer dan 40 miljard euro beleidsruimte per jaar. Via het onderhoud van onze gewestwegen, de zorgpremie, het gemeentefonds, de wedden van leerkrachten, de busdiensten van De Lijn, de uitzendingen van de VRT, investeringen in sociaal woonbeleid en allerlei subsidies komt een deel daarvan terecht in Kasterlee. Dat geldt voor alle gemeenten in Vlaanderen.

Maar de afgelopen jaren zijn er bij ons ook een aantal bijzondere inspanningen gedaan door Vlaanderen. Het meest in het oog springend blijft de Noord-Zuid Kempen die elk jaar 5 miljoen voertuigen uit het dorpscentrum houdt. Ook de aanleg van het fietspad van Lichtaart naar Poederlee die volop bezig is, gebeurt in hoofdzaak met Vlaamse middelen (AWV). De helft van het nieuwe toeristische kantoor op de Markt is door Vlaanderen gesubsidieerd (Toerisme Vlaanderen). De architecturaal tot de verbeelding sprekende uitbreiding van het Frans Masereel Centrum is een Vlaams initiatief. En dat geldt ook voor alle investeringen in de infrastructuur van het grootste jeugddomein van Vlaanderen de Hoge Rielen. De nieuwbouw van middelbare school SMIK is gerealiseerd met het Vlaamse project ‘Scholen voor morgen’. De restauratie van Keeses Molen die in het voorjaar van 2020 is afgerond, wordt voor 80% gesubsidieerd door het Vlaams gewest (Onroerend Erfgoed). Het project ‘Mooimakers’ waarmee lokale scholen de strijd aanbinden met zwerfvuil is een Vlaams initiatief (OVAM). Ook het project ‘Wegwijzer’ dat focust op diversiteit en de integratie van nieuwkomers is mogelijk dankzij de Vlaamse regering. En zopas werden 13 verwaarloosde of verlaten weekeindverblijven in de bossen aangekocht, afgebroken en werden de locaties hersteld als bos. Dat gebeurt door ANB, een Vlaams agentschap. De joggingpaden die vorig jaar werden ingelopen, zijn met de hulp van Sport Vlaanderen tot stand gekomen.

Het is duidelijk dat een goed beleid op Vlaams niveau vruchten afwerpt in ons dorp en in onze Kempense regio. Redenen genoeg om op 26 mei een weloverwogen en bewuste stem uit te brengen.