Een toekomst voor onze kerkgebouwen-visienota CD&V

18-03-2013

De vragen rond de toekomst van onze (rooms-katholieke) kerkgebouwen zijn de laatste jaren steeds luider gaan klinken. De context is gekend: het aantal kerkgangers en bedienaars van de eredienst daalt en de kosten voor onderhoud, verwarming, verzekering en restauratie van de talrijke kerkgebouwen in Vlaanderen nemen eerder toe dan af. De conceptnota Een toekomst voor de Vlaamse parochiekerk (24 juni 2011) van Minister Bourgeois fungeert thans als het Vlaamse kader waarbinnen gemeentebesturen en kerkbesturen voor hun lokale situatie een visie dienen te ontwikkelen. Minister Bourgeois legt sterk de nadruk op het aspect ‘cultureel erfgoed- architecturale waarde’.

Een CD&V werkgroep o.l.v. Vlaams volksvertegenwoordiger Ward Kennes heeft hierover een visienota opgemaakt. CD&V wil ook rekening houden met de noden van de geloofsgemeenschap, en de banden die er zijn met de verenigingen (in het bijzonder de K-verenigingen).