Bestaan Brusselse wantoestanden met mandaten ook in de Kempen?

20-06-2017

Geld inzamelen ‘voor de daklozen’ om het te verdelen onder PS politici die hiervoor zelfs niet eens vergaderden, het is wraakroepend. Het is ook een kaakslag voor de vele duizenden politieke mandatarissen die zich in OCMW, gemeente of provincie met hart en ziel inzetten voor een betere samenleving en zich netjes aan de regels houden.

En die regels zijn duidelijk. De verloning van burgemeester en schepenen ligt decretaal vast, in functie van het aantal inwoners. De taken die een burgemeester erbij krijgt binnen de politie- of de brandweerzone, de Zonale Veiligheidsraad, de Conferentie Kempense burgemeesters of het Streekplatform Kempen kunnen vele extra werkuren per week meebrengen, maar worden niet vergoed. Niet alle burgemeesters hebben even veel verantwoordelijkheden op dat vlak, maar wie ze zoals ik opneemt, doet dat op vrijwillige basis.

De intercommunales waarin Kasterlee vertegenwoordigd is door schepenen en gemeenteraadsleden houden zich allemaal aan het maximum van 205 euro per zitting waaraan men effectief heeft deelgenomen. Geen sprake van fictieve vergaderingen in de Kempen! Vaak ligt het bedrag ook lager. Het gaat steeds om bruto bedragen waarop uiteraard belasting worden betaald en vaak ook afdrachten aan de partij.

Na schandalen in Luik en Gent staat nu Brussel in de spotlights. Volgend jaar zijn er lokale verkiezingen . En hopelijk is ook de Brusselse stal daartegen uitgemest zodat we in een serener klimaat naar de kiezer kunnen trekken. Zodat we het weer kunnen hebben over gemeentelijke projecten en realisaties,  en over dromen voor een nog betere en mooiere gemeente.