Door de ontwikkeling van een gemeenschappelijk visie binnen de trein- en luchtvaarsector wil Van Peteghem ervoor zorgen dat treinritten een aantrekkelijk alternatief worden voor korte afstandsvluchten zonder in te boeten op bereikbaarheid en mobiliteit. CD&V-kamerlid Vincent Van Peteghem diende daarvoor een resolutie in. De resolutie wordt op de eerstvolgende plenaire vergadering in overweging genomen in de Kamer.

Het debat over de impact van luchtvaart op onze planeet leeft nationaal en internationaal. In de resolutie wordt gevraagd om te onderzoeken welke inspanningen ons land kan leveren om internationale hogesnelheidstreinen naar bepaalde bestemmingen aantrekkelijker te maken voor de reiziger. In die context moet onderzocht worden of de trajecten van internationale hogesnelheidstreinen goedkoper gemaakt kunnen worden zodat het concurrentieel voordeel van luchtvervoer op treinvervoer op dat vlak kan verminderen.

Voor korte afstanden moet de trein voordeliger worden. We willen dit doen door een combinatie van een correcte belasting op vliegen binnen een Europees kader en het aantrekkelijker maken van de trein voor korte afstanden.”, zegt Van Peteghem.

Veel korte afstandsvluchten vanuit Zaventem naar Amsterdan en Charles-de-Gaulle zijn transitvluchten. Hier moeten we inzetten op een modal shift inzetten, in de eerste plaats door het uitbouwen van een HST-station in Zaventem. “De vliegtuigmaatschappijen leveren al inspanningen om vluchten om te zetten in treinreizen.”, aldus Van Peteghem. “Zo bieden Brussels Airlines, KLM en Air France de mogelijkheid om een trein- en vliegtuigreis te combineren.  In het station van Brussel-Zuid kan je aan de balie zelfs al inchecken voor je vlucht. Willen we echt inzetten op een modal shift, moeten we in de eerste plaats inzetten op het uitbouwen van een HST-station op Brussels Airport.” Op dit moment is Brussels Airport is enkel vanuit Nederland met de Beneluxtrein rechtstreeks bereikbaar. Brussels Airport is dan ook sterk vragende partij om ook langeafstandstreinen op de luchthaven te laten stoppen.

Het CD&V-Kamerlid wijst ook op de voorbeeldrol van de overheid. “In de resolutie wordt gevraagd om een visie en een kader uit te werken voor dienstverplaatsingen bij overheidsdiensten en alle instanties waar de federale overheid een overheersende invloed heeft.”, zegt Van Peteghem.