Een mandaat bij de intercommunale of een zitje in de raad van bestuur van een bedrijf dat werkt met overheidsmiddelen? Voortaan is het onmogelijk voor een politicus om die extraatjes via een vennootschap te laten uitbetalen. Die structuur dient in zo’n geval vooral om belastingen te ontduiken of stiekem langs de kassa te passeren.

De politiek heeft op de valreep werk gemaakt van een strengere wetgeving voor zichzelf. Wie als politicus door de overheid benoemd wordt in een raad van bestuur, adviesraad of intercommunale kan zich niet meer laten betalen via een vennootschap. Het lijkt logisch dat politici het goede voorbeeld moeten geven, maar in de nasleep van de Publifin-affaire bleek dat het af en toe toch gebeurde. Exacte cijfers zijn er niet, maar onder meer voormalig minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) en SP.A-politicus Peter Vanvelthoven zetelden in het verleden via een familievennootschap in enkele Limburgse intercommunales.

De voordelen van zo’n constructie zijn niet min: inkomsten via een vennootschap blijven onder de radar van de mandatenlijst die politici verplicht moeten aangeven, én ze worden minder belast dan de personenbelastingen. “Dat systeem is nu definitief verleden tijd”, zegt Vincent Van Peteghem (CD&V), een van de bezielers van de wet. “Door strengere regels op te leggen, willen we de transparantie vergroten. Want politici hebben een voorbeeldrol.”

In de private sector gebeurt het wel vaker dat directieleden en bestuurders gebruikmaken van een vennootschap om zich te laten betalen. Ze doen dat om hun persoonlijke aansprakelijkheid te beperken, maar ook omwille van de fiscale optimalisatie.

In privé oké

De nieuwe wet geldt voor alle politici die door hun functie een mandaat opnemen bij een bedrijf of organisatie. Concreet gaat het om intercommunales, raden van bestuur van overheidsbedrijven en adviesraden. Ook voor alle bedrijven waarin de overheid participeert, zoals pakweg de NMBS of de Nationale Loterij, gelden die principes.

De wet is dus géén obstakel voor politici die hun ervaring te gelde maken in de private sector, door in de raad van bestuur van een multinational te zetelen. “Dat blijft nog altijd mogelijk”, zegt Kamerlid Brecht Vermeulen (N-VA). “Het gaat enkel over wie door de politiek aangeduid is als mandataris.” Als gewezen voorzitter van de werkgroep Politieke Vernieuwing lag Vermeulen mee aan de basis van de nieuwe reglementering. Hij vindt het niet meer dan logisch dat de politiek zich moeit met de bezoldiging binnen bepaalde structuren, aangezien “politici op zo’n moment de taken van openbare dienstverlening op zich nemen”.