De Rohingya-gemeenschap is een moslimgemeenschap in de deelstaat Rakhine in het noordwesten van Myanmar. Deze gemeenschap kreeg echter geen volwaardige plaats binnen het overwegend boeddhistische land en reeds verschillende jaren zijn zij het slachtoffer van systematische onderdrukking.

Op 25 augustus voerden militanten van de Rohingya-gemeenschap verscheidene aanvallen uit op overheidsinstellingen in Myanmar. De daaropvolgende tegenaanvallen van het regeringsleger zorgden voor de grootste escalatie van geweld in de regio van de voorbije decennia en maakten honderden slachtoffers onder de Rohingya-gemeenschap. Bovendien houdt de overheid alle VN-hulp tegen om voedsel, water en medicijnen naar het getroffen gebied te kunnen brengen. Meer dan 120.000 mensen zijn op de vlucht geslagen naar buurland Bangladesh en nog eens 250.000 mensen hebben geen toegang tot voedsel. De situatie ontaard en eist een zware humanitaire tol onder de bevolking.

Onze fractie heeft geweld tegen minderheden in de wereld steeds aangekaart en ook nu willen we de internationale gemeenschap aansporen om dringend het geweld in de deelstaat Rakhine een halt toe te roepen en humanitaire hulp alsook de VN-onderzoekers tot het gebied toe te laten. Ik zal daarom minister van Buitenlandse Zaken Reynders oproepen het geweld te veroordelen en om binnen de EU te pleiten om humanitaire bijstand te leveren aan de getroffen gemeenschap.