Donderdag kwam minister Ben Weyts (N-VA) naar De Pinte voor de eerstesteenlegging van de geluidsschermen langs de E17. De werken beginnen dinsdag.

“De eerste geluidsmetingen dateren van 2010 en sindsdien heeft de gemeente continu geijverd voor de plaatsing van schermen”, zegt Burgemeester Vincent Van Peteghem (CD&V). Nu is het zover. De werken starten officieel volgende dinsdag. Het verkeer op de snelweg zal daardoor tot eind juni in de beide richtingen over drie versmalde rijstroken moeten rijden. Op drie verschillende plaatsen worden nieuwe geluidsschermen gezet over een lengte van ongeveer twee kilometer tussen Zwijnaarde en De Pinte. De hoogte van de schermen varieert tussen 3,5 en 5,5 meter.

De schermen zullen zorgen voor een verlaging van de geluidshinder voor de woningen in de omgeving van Den Beer, de Heerweg-Zuid en Pont Noord in De Pinte en Zwijnaarde. Ook de brug van de E17 over de Grote Steenweg (N60C) moet verbreed worden zodat er voldoende ruimte is voor de geluidsschermen. Hierdoor zal er tot aan het bouwverlof geen doorgaand verkeer mogelijk zijn op de Grote Steenweg. Fietsers en voetgangers zullen wel doorgang blijven hebben. Het verkeer op de snelweg zal tot dan in de beide richtingen over drie versmalde rijstroken moeten rijden. “Nu is het even doorbijten, maar daarna vieren we met de omwonenden feest” aldus Van Peteghem.

Bron: Het Nieuwsblad (jdd)