Op maandag 1 april werd het allereerste digitale huwelijk in De Pinte gesloten. Jean-Pierre en Chantal hadden gekozen voor 1 april als huwelijksdatum en werden daardoor direct de eersten die digitaal in het huwelijk traden.

Op zondag 31 maart werd op federaal niveau de gemoderniseerde burgerlijke stand gelanceerd. Hiermee gaat het bijhouden van de burgerlijke staat van personen de 21e eeuw in. Voortaan worden akten van de burgerlijke stand digitaal aangemaakt en bijgehouden in een centraal register. Vandaag, op 1 april 2019, werden de eerste digitale akten aangemaakt. Bij het opstellen van geboorte- of huwelijksakten, komt er in principe geen balpen meer aan te pas.

“Zaterdag sloot ik nog twee huwelijken af op papier, vandaag had ik de eer het eerste digitale huwelijk af te sluiten”, vertelt Vincent Van Peteghem, burgemeester van De Pinte. “Onze dienst had alles tot in de puntjes voorbereid en alles liep dan ook vlot. Hoewel er vandaag niet langer een wettelijke verplichting is om een fysieke handtekening op de huwelijksakte te zetten hebben we er in De Pinte wel voor gekozen deze ceremoniële handeling te behouden. We geven ook nog steeds een trouwboekje mee. Het is en blijft toch een mooi aandenken aan een onvergetelijke dag.”

Het gemeentebestuur wil verdere stappen zetten om haar inwoners een kwalitatieve, vlotte en klantgerichte dienstverlening te bieden. “De digitalisering en centralisering van de akten is alvast een belangrijke eerste stap, maar als gemeentebestuur willen we nog verder investeren in digitale dienstverlening”, aldus Van Peteghem. “Op die manier willen we ervoor zorgen dat onze inwoners makkelijker gegevens kunnen opvragen."