Vincent Van Peteghem is de kandidaat-voorzitter die iedereen verwachtte. Hij was de leider van de 'twaalf apostelen' die na de verkiezingsnederlaag een stevig rapport opstelden. 'Ik ben de beste garantie dat het nu wordt uitgevoerd.'

Wordt u de laatste voorzitter van CD&V?

Vincent Van Peteghem: 'Neen. Ik ben ervan overtuigd dat we opnieuw kunnen vooruitgaan. Net zoals we dat ook in De Pinte hebben klaargespeeld. In 2012 hebben we daar een zware terugval gekend, maar we hebben die gekeerd door een hechte ploeg te vormen, weer op straat te komen en met de mensen te spreken.'

'Dat moeten we ook in Brussel doen: onze ivoren toren afbreken, terug naar de basis gaan, luisteren naar de mensen en weer een ploeg vormen. Je krijgt maar vertrouwen als je vertrouwen in het team uitstraalt. We hebben zoveel lokaal talent, dat moet weer naar boven komen.'

Dat klinkt bekend. Maar het is geen breuk met het verleden.

Van Peteghem: 'Wat wil de kiezer? Duidelijkheid, gezond verstand, mensen die samenwerken en de problemen oplossen. Onze partij is daar sterk in, maar we slagen er niet in ons verhaal duidelijk te maken.'

Waar is het misgelopen?

Van Peteghem: 'Het rapport is duidelijk. We hebben te vaak het regeringsstandpunt verdedigd en te weinig ons eigen standpunt in de markt gezet. Over migratie hebben we vaak nogal links gecommuniceerd, te veel over rechten en te weinig over plichten. De klemtoon op taalkennis of een kordaat terugkeerbeleid stonden in ons programma, maar we hebben het niet naar voren gebracht. Ons ideologisch kader is goed, we moeten het alleen verscherpen.'

Geen ruk naar rechts?

Van Peteghem: 'De ideologische positie van CD&V is het centrum. Scoren doe je soms via de linker- en soms via de rechterflank, maar de goal staat in het midden. Persoonlijk denk ik op economisch vlak eerder rechts, maar ik vind het sociale heel belangrijk. Dat evenwicht moeten we blijven zoeken. Dat komt ook duidelijk naar voren in ons rapport, waaraan 3.500 leden hebben meegewerkt.'

Bent u de consensuskandidaat?

Van Peteghem: 'Ik ben niemands kandidaat. Ik heb niemands steun gevraagd als persoon, maar voor een project. Ik heb het bewezen in De Pinte en ik wil het nu nationaal doen. Ik heb met heel veel mensen gepraat en velen geloven erin.'

Waarom bent u de juiste man?

Van Peteghem: 'Ik ben de beste garantie dat het evaluatierapport van de twaalf apostelen wordt uitgevoerd. Voor de rest zullen de leden dat beslissen.'

Vindt u zichzelf begeesterend?

Van Peteghem: 'Ik zit vol enthousiasme om de partij vooruit te helpen.'

Mag ik uw betoog wat wollig vinden?

Van Peteghem: 'Het gaat nu eenmaal over oplossingen zoeken. De wereld is complex en heeft nood aan nuance. Je kan de strafste tweets sturen, maar je geraakt maar vooruit door samen te werken en compromissen te sluiten. De mensen beseffen dat heel goed.'

BIO VINCENT VAN PETEGHEM

> 38 jaar.

> Econoom, professor aan de universiteit van Rijsel, vader van twee en 'een echte tjeef', zegt hij.

> Zijn vader Martin was burgemeester van De Pinte tot CD&V in 2012 in de oppositie werd geduwd. Vincent heroverde de sjerp in 2018.

> Als hij voorzitter wordt, stopt hij als Vlaams Parlementslid, maar blijft hij burgemeester.

DIETER DUJARDIN ■ FOTO: SASKIA VANDERSTICHELE ■ INTERVIEW DE TIJD - 17/10/2019