Het regeerakkoord voorzag met betrekking tot de federale musea en wetenschappelijke instellingen een ambitieuze hervorming, een soort redesign van de musea en van de wetenschappelijke instellingen.  “Behalve enkele quickwins, bleef de grondige hervorming uit. Nochtans kunnen de musea een ware aantrekkingspool zijn voor onze hoofdstad.”, aldus CD&V Kamerlid Vincent Van Peteghem.

Na de wijzigingen van het koninklijk besluit van 1 februari 2000 dat betrekking heeft op de federale wetenschappelijke instellingen, werden er geen verdere beslissingen meer genomen door voormalig staatssecretaris Demir.”, staat te lezen in een antwoord van de nieuwe minister Sophie Wilmès op een schriftelijke vraag van CD&V-Kamerlid Vincent Van Peteghem. De door de voormalige Staatssecretaris aangekondigde consultancy-opdracht die de contouren zou schetsen van de hervorming, werd zelfs niet gegund.

Van Peteghem vindt het een gemiste kans. “Door de stilstand op dit domein missen we de boot van verzelfstandiging en depolitisering van de wetenschappelijke instellingen". Door gebrek aan deze hervorming, wat Van Peteghem betreurt, krijgt het managementteam volgens het Kamerlid geen bijkomende verantwoordelijkheid en middelen om een ambitieus groeiplan vorm te geven. “De kracht van verandering bleef helaas slechts een slogan”, klinkt het nog bij Van Peteghem.