De Pinte maakt kans om een van dé politieke Vlaamse gezichten te leveren: burgemeester Vincent Van Peteghem (38) wil de partijvoorzitter van CD&V worden. Krijgt de Gentse regio eindelijk opnieuw een stoel aan de tafel van het Vlaamse politieke topniveau? “Er moet meer mogelijk zijn voor de Gentse regio. Laten we eerlijk zijn.”

"Goeiemiddag mijnheer burgemeester, wat zal het zijn?' 'Neen, neen. Niet mijnheer burgemeester, dat hoor ik niet graag. Zeg maar Vincent.' Het gesprekje in brasserie Klooster in het dorp van De Pinte typeert mijnheer burgemeester.

Vincent Van Peteghem, vader van twee jonge kinderen en aanhanger van een 'nieuwe politieke stijl', is sinds deze week officieel kandidaat om Wouter Beke op te volgen aan het roer van CD&V. Voor de Gentse regio zou de komst van een local welkom zijn. De grote Vlaamse budgetten stromen naar andere hoeken, Limburg, Antwerpen, West-Vlaanderen …

Van Peteghem knikt: “In het Vlaamse regeerakkoord staan wel enkele investeringen voor onze regio. Maar laat ons eerlijk zijn: het had toch meer mogen zijn.”

Zoals?

“Er zijn een heleboel mobiliteitsproblemen in de regio. Het zuiden van Gent kampt met files op de N60, de E17 en de E40. Het belang van de Gentse haven als werkgever kan ook niet genoeg onderstreept worden. Het was niet slecht geweest als daar meer aandacht voor was.”

Uw partij heeft het akkoord wel mee onderhandeld.

“Natuurlijk. Voor de lokale besturen zijn echt wel inspanningen geleverd. Zij krijgen veel middelen. Maar voor onze regio had het meer mogen zijn. Neem de spoorlijn 204 naar de haven (een bestaande goederenlijn tussen Dampoort en Zelzate, nvdr.). Daar kunnen we personenvervoer op steken. Dat zou echt een meerwaarde zijn. Nu is daar wel weer een studie voor, maar daar hadden extra stappen vooruit gezet kunnen worden. Er is geld voor de Gentse Opera, dat is goed. Maar er moet meer mogelijk zijn voor de Gentse regio.”

Missen we Oost-Vlaamse invloed in Brussel? Andere provincies werken beter samen.

“Het provinciale gevoel in Limburg en West-Vlaanderen is sterker. Dat is gewoon zo. Maar als we meer zouden samenwerken over de partijen heen aan regionale dossiers van belang, dan zouden we vooruit kunnen.”

Gaat u dat voor elkaar krijgen, mocht u voorzitter worden?

“Een voorzitter rijdt nooit voor één provincie. Maar het is wel belangrijk om een bereikbaar aanspreekpunt te hebben voor regionale dossiers.”

Tent pakken

In De Pinte voert Van Peteghem als burgemeester een soort van samenwerkingspolitiek waarbij ook de oppositie mee in het bad wordt getrokken. Is er een hardnekkig probleem in een wijk, dan pakken mijnheer burgemeester en zijn bestuursploeg letterlijk een tent en trekken ze naar de wijk om naar de Pintenaars te luisteren. Die tactiek wil hij ook toepassen aan het hoofd van CD&V.

Veel succes. Samenwerken lijkt toch niet evident in de Vlaamse politiek. Het lijkt de hele tijd oorlog.

“Daar heb ik het zelf lastig mee. Dat de begrotingstabellen door de Vlaams regering niet worden gedeeld met de oppositie, dat is een gemiste kans. Dat de federale regeringsvorming zo lang aansleept, dat is ook een schande. Daar wordt gewoon niet samengewerkt. Er is zelfs geen wil om samen te werken.”

“Er mag uiteraard debat zijn. Maar je kan nooit alleen vooruit. Je moet natuurlijk keuzes maken. Maar leg dat transparant open en bloot op tafel en ga in debat vooraleer je beslist. Dat creëert samenwerking. Maar dat zien we te weinig, ook in onze partij.”

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

“Dat lukt niet altijd, natuurlijk niet. Tussen wat je doet en wat je wil, zitten vaak praktische bezwaren. Dat is nu eenmaal zo. Als het snel moet gaan, dan moet dat. Maar bijvoorbeeld over een nieuw woon-zorgcentrum hier in de Pinte hebben we echt samengewerkt met de oppositie. Zij krijgen veel informatie als eerste. Dat werkt.”

Uw vader, die lang burgemeester was in De Pinte, hanteerde een andere stijl, is te horen.

“Ik heb veel van mijn vader geleerd, maar ik heb inderdaad een andere, meer open stijl. Maar ik ga mijn vader niet afbreken he. (lacht) Het was een andere tijdgeest.”

“In De Pinte hebben we de partij na een tegenslag in 2012 er weer bovenop gekregen. We hebben een nieuwe ploeg gevormd, onze communicatie aangepakt en een hecht team gevormd. Dat is hoe we opnieuw het vertrouwen van de kiezer kunnen krijgen en de partij erbovenop kunnen krijgen.”

In Gent speelt CD&V alvast weer mee, na dertig jaar in de oppositie.

“De voorbije decennia hebben we hier in Gent en de omgeving een grote impact gehad. We zijn in veel lokale gemeenten nog altijd de grootste partij en leveren burgemeesters. Maar in Oost-Vlaanderen mogen er toch weer wat procenten bijkomen. Gent speelt daar een belangrijke rol in. Als ik het haal, dan stop ik in het Vlaams Parlement en komt Stijn De Roo, CD&V-gemeenteraadslid in Gent, in het parlement. Dat zou ook goed zijn, voor de partij en voor de regio.”

Het is nu of nooit voor Vincent Van Peteghem?

“Neen, dat niet. Maar ik voel wel dat er een momentum is om de partij te vernieuwen. Die kans moeten we grijpen. En daar wil ik aan meewerken, ook als ik niet verkozen wordt.”

Naast Van Peteghem hebben zich al vier kandidaten gemeld voor het voorzitterschap van CD&V. De komende maanden wordt duidelijk of hij het haalt.

Bert Staes ■ Foto: ■ Interview Het Nieuwsblad 19 oktober 2019