CD&V De Pinte-Zevergem pleit voor het inzetten van WhatsApp-groepen als ondersteuning voor de reeds bestaande BIN-werking. “Initiatieven in Nederland en andere gemeenten in België bewijzen dat het succesvol is, waarom dan in onze gemeente ook niet ondersteunen?”, stelt CD&V-raadslid Vincent Van Peteghem.

Met WhatsApp (een populaire app op smartphones) kan je heel gemakkelijk met een grote groep mensen communiceren. Ideaal dus als er snel berichten moeten verspreid worden. Het initiatief kent in Nederland heel wat bijval. Meer dan 5.000 van dergelijke groepen zijn daar reeds actief. Een studie van de Universiteit van Tilburg toont bovendien aan dat het aantal woninginbraken door deze groepen tot 50% daalt. Daarnaast zijn inwoners dikwijls alerter wanneer ze in een van deze groepen deelnemen, beveiligen ze hun huis beter en stappen ze sneller naar de politie.

Voor het ogenblik is er reeds in 1 wijk zo’n WhatsApp-initiatief opgestart. CD&V De Pinte-Zevergem hoopt dan ook dat het initiatief snel door andere wijken wordt overgenomen. Ze stelt dan ook voor dat de gemeente dit initiatief ondersteunt en samen met de lokale BIN-werking, de lokale politie én de initiatiefnemers nagaat op welke manier de werking van dergelijke WhatsApp-groepen de huidige BIN-werking kan ondersteunen.

“Het initiatief is een welkome aanvulling op het bestaande BIN-netwerk: berichten kunnen heel snel gedeeld worden, je bereikt onmiddellijk een grote groep mensen en mensen voelen zich ook veiliger. En het zorgt er bovendien voor dat het wijkgevoel gestimuleerd wordt!”.