Nieuwe skatetoestellen voor Maldegemse skaters

04-06-2014

Nieuw skate-infrastructuur

Skaters kunnen voortaan méér doen in Maldegem. Sinds midden mei kunnen ze zich ten volle uitleven op een gloednieuwe skate-infrastructuur. Er zijn verschillende toestellen (flat- en jumpbanks, tables, rail en een grindbox) geplaatst waarop ze allerlei tricks en jumps kunnen uitvoeren. Skaters hebben nu veel meer keuze in het skatepark. 'We hebben de nieuwe toestellen samen met de skaters gekozen. Ze zijn gemaakt uit hout en metaal en voorzien van een coating om ze te beschermen tegen weer en wind. In totaal kost de nieuwe infrastructuur ons € 3799. De toestellen moesten normaalgezien eind januari worden geleverd. Maar door vertraging bij het productieproces, konden we ze pas in mei plaatsen.'

Verlichting

Skaters kunnen binnenkort hun favoriete hobby nog langer beoefenen. De verlichting aan CC Den Hoogen Pad zal worden voorzien van een drukknop. De knop zullen ze tot 22.00 uur kunnen gebruiken. De nieuwe infrastructuur en de geplande verlichting kaderen binnen de Vlaamse beleidsprioriteit jeugdcultuur. 'Om dat te realiseren ontvingen we in 2013 een Vlaamse subsidie ter waarde van zo’n € 8200. Hiermee willen we duidelijk inzetten op jeugdcultuur en –voorzieningen in Maldegem. De subsidie wordt onder meer ook benut voor de artistieke graffitimuren in Maldegem. Daarenboven is er nog een bijkomend jaarlijks budget ter waarde van  € 2000 voor de organisatie van skate- en bmx-initiaties, -wedstrijden en -events.'

Frustraties

In 2011 stelde het gemeentebestuur voor dat het kleine skatepark aan de atletiekpiste in de Bloemestraat  diende te verdwijnen. 'Navraag bij de lokale skaters leerde ons dat zij liever één degelijk skateterrein hebben in plaats van meerdere kleinschalige. Daarom hebben we in het voorjaar van 2012 alle skatetoestellen samen geplaatst aan CC Den Hoogen Pad. Dat terrein is het meest geschikt omwille van de omgeving en de oppervlakte. Deze aanpassing werd door de Maldegemse skaters positief onthaald.' Maar de bestaande toestellen waren ook grotendeels aan vernieuwing toe. De Jeugddienst en de skaters waren vragende partij voor investeringen in nieuwe skate-infrastructuur maar er was geen budget voor. Dat zorgde voor heel wat frustraties bij de skaters en ophef op sociale media.

Samenwerkingsinitiatieven

De Jeugddienst deed er alles aan om een betere samenwerking te creëren. Een eerste stap was de organisatie van een skatewedstrijd in de zomer van 2012. De grote opkomst was voor de Jeugddienst een stimulans om de wedstrijd jaarlijks te herhalen. 'In 2012 huurden we ook een miniramp om het skatepark tijdelijk groter te maken. Dat bleek een echt succes. Heel wat skaters trokken naar het terrein in Adegem.' Om de band met de skaters nog meer op een positieve wijze te versterken, organiseerde de Jeugddienst op 11 augustus 2012 een skate-event met allerlei demonstraties, wedstrijden, instuif, dj-sets en een afsluitende barbecue. 'Zo wilden we het samenhorigheidsgevoel tussen de skaters versterken en hen duidelijk maken dat ze in Maldegem een plaats verdienen om hun hobby te beoefenen.'

Nieuwe start

'Dankzij de nieuwe skatetoestellen en de verlichtingsknop binnenkort, hopen we dat de skaters zich ten volle kunnen uitleven en dat we de frustraties achter ons kunnen laten. Met de zomervakantie in het vooruitzicht en wat geluk met het weer komt dat zeker dik in orde.'

Heb je zin om de nieuwe skatetoestellen eens te testen? Kom dan naar de derde editie van de skatewedstrijd op zaterdag 23 augustus!