9 Meetjeslandse gemeenten zitten op schema wat betreft het realiseren van bijkomende sociale huurwoningen. Concreet gaat het om Aalter, Assenede, Eeklo, Kaprijke, Nevele, Waarschoot, Wachtebeke, Zelzate en Zomergem. De 5 andere Meetjeslandse gemeenten - Evergem, Knesselare, Lovendegem, Maldegem en Sint-Laureins – hebben via een plan van aanpak aangetoond dat ze voldoende inspanningen leveren om hun bindend sociaal objectief te bereiken tegen 2025. Geen enkele Meetjeslandse gemeente levert onvoldoende inspanningen.

‘Onze Meetjeslandse gemeenten zitten op schema om hun aanbod sociale woningen geleidelijk aan uit te breiden. Het sociaal patrimonium op Meetjeslands grondgebied groeit aan maar we zijn er nog niet. De voortgangstoets is het aangewezen instrument om de vinger aan de pols te houden.’

De Vlaamse regering deelde de Vlaamse gemeenten definitief in naar aanleiding van de voortgangstoets 2018 waarin gepolst werd naar de mate waarin ze de nodige inspanningen leverden om bijkomende sociale woongelegenheden te realiseren. 198 gemeenten zitten op schema (categorie 1), 94 gemeenten toonden na voorlegging van een plan van aanpak aan voldoende inspanningen te leveren (categorie 2a). 16 gemeenten leveren onvoldoende inspanningen (categorie 2b) en dienen een overeenkomst af te sluiten met één of meer sociale woonorganisaties of lokale besturen waarin ze zich engageren om een bijkomend sociaal woonaanbod in de gemeente te realiseren.

‘Aan elke Vlaamse gemeente werd een bindend sociaal objectief opgelegd met de bedoeling het sociaal woonaanbod versneld uit te breiden. We moeten immers inspanningen blijven leveren om tegemoet te komen aan de hoge nood.’

Meetjeslandse cijfers

Nulmeting (aantal sociale woningen op 31.12.2007)

Bso huur (aantal sociale woningen te realiseren tegen 2025)