De gemeente Maldegem heeft onlangs als 38ste gemeente in Vlaanderen het Charter Samenhuizen ondertekend. Met dit charter wil de gemeente haar engagement tonen om gemeenschappelijk wonen te bevorderen en samenwoonprojecten te ondersteunen. Op zaterdag 19 en zondag 20 mei kan je in de regio kennismaken met diverse samenhuisprojecten.

Initiatief van Samenhuizen vzw

Het Charter Samenhuizen is een initiatief van Samenhuizen vzw om gemeenten en steden te informeren over gemeenschappelijk wonen en bewust te maken van hun rol als beleidsmaker. Samenhuizen vzw wil samen met de gemeenten die het charter ondertekenen een signaal geven naar inwoners, hoge overheden en andere steden en gemeenten dat dit thema leeft en ondersteuning verdient.

Samenwoonprojecten

Samenwonen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en gaat vaak hand in hand met andere maatschappelijke tendensen zoals duurzamer leven en de toenemende vergrijzing en vereenzaming. Daarom lanceerde OCMW Maldegem enkele jaren terug het samenwoonproject ‘Senioren onder de Toren’ in Kleit en Adegem waarbij senioren onder één dak samenleven binnen de eigen dorpskring. Elke bewoner heeft een eigen appartement en er zijn gemeenschappelijke ruimtes om samen te koken en te eten, of om samen tv te kijken. De bedoeling is om woon- en zorgcomfort te combineren, maar ook ouderen samen te doen leven.

In de toekomst wil de gemeente Maldegem het positief klimaat rond samenhuizen verder uitbouwen én gemeenschappelijk wonen integreren binnen de verschillende beleidsdomeinen zoals ruimtelijke ordening en stedenbouw, duurzaamheid, mobiliteit en lokaal sociaal beleid.

Samenhuizendag

Op zaterdag 19 en zondag 20 mei openen diverse samenhuisprojecten de deuren. Je kan bij deze unieke woonprojecten terecht om te zien hoe we ons wonen anders en beter kunnen aanpakken. Zo is er de groep in Vinderhoute met z'n jarenlange ervaring in het cohousen. Ook het gloednieuwe cohousingproject De Kerselaar in Oostakker (met 16 woningen en uitgebreide gemeenschappelijke ruimte zowel binnen als buiten) heet samen met Samenhuizen vzw iedereen van harte welkom voor o.a. een woordje uitleg over hun eigen warmtenet.

Meer info op www.samenhuizendag.be.