In de afgelopen edities van Graffiti JAM werden diverse Maldegemse fietstunnels en de jeugdlokalen van de Zandakkers in een nieuw kleedje van graffitikunsten gestoken. Zondag 5 augustus gaat de vijfde grote graffiti-jam door, dit keer onder de brug van Balgerhoeke. Het wordt een unieke editie, want kadert in de campagne over de Lieve, ’t Liefke voor altijd. Een 20-tal gerenommeerde graffitikunstenaars nemen de 7 pijlers onder de brug onder handen, dit allemaal in het teken van liefde en water. Jeugddienst Maldegem nodigt iedereen uit om tussen 10 en 20 uur een kijkje te komen nemen. Er worden drankjes en hapjes voorzien en enkele dj’s zorgen voor de gepaste muzikale omlijsting.

't Liefke voor altijd

Het communicatiebureau Karakters ontwikkelde een campagne over de Lieve i.o.v. Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Meetjesland en Plattelandscentrum Meetjesland en in samenwerking met Stad Gent en Stad Damme. Met ‘t liefke voor altijd wordt De Lieve, het oudste kanaaltje van Europa, op een unieke en creatieve wijze op de toeristische kaart gezet. Met onder andere bakens langs De Lieve, de blik van wandelaars en fietsers naar de Lieve richten. 't Liefken voor altijd is een participatief traject waarbij steden, gemeentes en de inwoners actief worden betrokken. Het afgelopen jaar vonden reeds verschillende projecten plaats in de gemeentes die aan de Lieve grenzen, zoals een kerfplek/picknickplek in Lovendegem, een “Love Bridge” aan de Beirtjesbrug in Waarschoot of een canvas met oude foto op ‘t Kaaiken in Eeklo.

Graffiti JAM Balgerhoeke

Balgerhoeke Brug was eerst een geliefde illegale spot voor lokale writers, maar deze werd enkele jaren geleden ook op legale wijze onder handen genomen door een aantal internationale schrijvers. Ondertussen zijn de schilderijen zwaar gehavend door de regen en is er een herwaardering van de Lieve aan de gang. De grote drijfveer achter de jam is onze graffiteur van eigen bodem, Jasper Deyne.

De graffiti-jam start om 10 uur en duurt tot 20 uur. Gedurende de dag is er voor de bezoekers de mogelijkheid om een drankje en hapje te consumeren op ons terras. Enkele dj’s zorgen voor de gepaste muzikale omlijsting. Voor meer info kan u steeds terecht bij de jeugddienst via het nummer 050 72 86 28 of per mail naar jeugddienst@maldegem.be

Strobrugge Maldegem

Balgerhoeke Brug is niet de enige plek die de Jeugddienst met liefde onder handen neemt. Waar het Schipdonkkanaal, afleidingskanaal van de Leie, en het Leopoldskanaal, met polderwater uit het krekengebied, elkaar ontmoeten, ligt het 'eiland' Strobrugge, met midden op het eiland een origineel stuk Lieve mét voormalige brugpijlers. Met zicht op Strobrugge, onderweg naar Damme, heeft Jeugddienst Maldegem een picknickplekje gecreëerd, met een kerfplekje voor de verliefden.