Het wegverkeer veroorzaakt geluidshinder, niet het minst voor omwonenden. De Europese Richtlijn 2002/49/EG regelt de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai.

Naar aanleiding van deze richtlijn maakt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) geluidskaarten en actieplannen. Het laatste actieplan voor de periode 2019-2023 werd in juni 2019 goedgekeurd en was gebaseerd op het referentiejaar 2016.

 Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V) informeerde bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) naar de initiatieven die deze legislatuur genomen worden ter beperking van de geluidsoverlast in Oost-Vlaanderen langsheen de E40, de E17, de E34 en de R4-Ring rond Gent.

 De minister antwoordde: “Voor geluidsschermen langsheen de E40 is deze legislatuur 16.800.000 euro voorzien: voor geluidsschermen ter hoogte van het op- en afrittencomplex Aalter 8 miljoen euro in 2021;  voor geluidsschermen ter hoogte van de Italiëweg in Aalst 300.000 euro in 2022; voor geluidsschermen ter hoogte van het Psychiatrisch Centrum Caritas (ter hoogte van het complex Merelbeke) in 2023/2024 (jaartal uitvoering onder voorbehoud) 1.500.000 euro en voor het verbouwen en verlengen van de bestaande geluidsschermen tussen Zwijnaarde en Sint-Denijs-Westrem 7 miljoen euro in 2024.

 Voor geluidsschermen langsheen de E17 is deze legislatuur 7.500.000 euro voorzien: voor geluidsschermen ter hoogte van het viaduct van Gentbrugge 4 miljoen euro in 2020/2021 en voor geluidsschermen in Waasmunster 3.500.000 euro in 2024 (jaartal uitvoering onder voorbehoud).

 Voor het verbouwen van bestaande geluidsschermen langsheen de E34 ten westen van het Zelzate kanaal is 1.300.000 euro voorzien in 2023 (jaartal uitvoering onder voorbehoud).

 Langsheen de R4 zijn geen geluidsschermen voorzien. Bij het uitvoeren van een structureel onderhoud wordt een stille wegverharding gebruikt.”

Stijn De Roo: “Het aanpakken van geluidshinder is essentieel om de leefbaarheid rond onze Oost-Vlaamse autosnelwegen te verbeteren. Lawaai van auto- en vrachtverkeer heeft negatieve effecten op de gezondheid. Deze verantwoorde investeringen komen de omwonenden ten goede en verminderen de effecten van blootstelling aan omgevingslawaai. Het is nu uitkijken naar de realisaties in Aalter, Zwijnaarde, Sint-Denijs-Westrem, Merelbeke, Aalst, Gentbrugge, Waasmunster en Zelzate.”