Op 28 oktober 2020 startte FARYS rioleringswerken in de Vliegtuiglaan in Gent ter hoogte van Weba en Decathlon. De werken sluiten af met de vernieuwing van het asfalt van het wegdek door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). De werken lopen vertraging op. Oorspronkelijk was het einde gepland in april 2020 met de asfalteringswerken door AWV. Momenteel is de asfaltering pas gepland in maart 2021, als de weersomstandigheden het toelaten.
Uit cijfers van de Politiezone Gent blijkt dat er - ondanks een lager aantal verplaatsingen door de coronacrisis - een merkbare stijging is van het aantal auto-ongevallen in de kanaalzone. De werken aan het kruispunt Vliegtuiglaan/Afrikalaan zijn hier de voornaamste oorzaak van. In 2020 gaat het voor de Vliegtuiglaan maar liefst over 35 ongevallen met stoffelijke schade en 14 lichtgewonden. Op het aansluitende stuk van de John Kennedylaan gaat het over 16 ongevallen met stoffelijke schade, 16 lichtgewonden en 7 zwaargewonden.
Vlaams volksvertegenwoordiger en fractievoorzitter in de Gentse gemeenteraad Stijn De Roo (CD&V) vroeg de ongevallencijfers op bij de burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD) en ondervroeg Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open VLD) naar de vertraging van de werf en naar de mogelijkheden om de verkeersveiligheid tijdens de werken te verhogen.
De minister antwoordde: “De asfaltwerken zullen aansluitend na afwerking van de pers- en ontvangstput van de nieuwe doorpersing van Farys uitgevoerd worden en zullen volgens de huidige planning in de loop van maart 2021 kunnen doorgaan. Richting Zelzate moeten dan enkel nog de beide werkzones van de pers- en ontvangstput dicht geasfalteerd worden, maar dit heeft geen bijkomende hinder voor het verkeer. Daarna zal de rijweg richting Gent aangepakt worden tussen de tunnel en rotonde van de Port Arthurlaan en wordt het verkeer richting Gent op het vernieuwde baanvak geleid (2 x 1 rijstroken op de rijrichting naar Zelzate).
Voor het herstel van de doorsteken in de middenberm van de Vliegtuiglaan zal het verkeer na de asfalteringswerken nog kort op één rijstrook geleid worden.
De hoofdoorzaak is de aanwezige Aquafinleiding waarvan de ligging niet correct stond ingetekend op de plannen die Farys hiervoor van Aquafin had ontvangen. Bij de uitvoering van de werken bleek deze dus in de weg te liggen van de nieuw aan te leggen riolering. Hierdoor diende het ontwerp al een eerste keer te worden aangepast, met stilstand van de werf tot gevolg. Nadien is men nog op een tweede, recent aangelegde, persleiding van Aquafin gestoten, die niet correct op de ontvangen plannen stond. Deze persleiding zorgde er ook voor dat een aantal opbraakwerken daardoor niet machinaal konden gebeuren, met verder rendementsverlies. Tijdens de latere werken werden ook nog andere ondergrondse massieven aangetroffen die nergens op de voorhanden zijnde plannen stonden aangeduid."
De minister gaf mee dat de werken aan de Vliegtuiglaan nog besproken werden tijdens een aantal infosessies omtrent werken die in 2021 in de ruime omgeving zullen starten. Tevens zal er vanuit het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een mailing gestuurd worden naar alle bedrijven in de haven met aankondiging van lopende en toekomstige werven. Om de veiligheid ter hoogte van de werf te verhogen gaat AWV na of de definitieve openbare verlichting versneld kan geplaatst worden.
Stijn De Roo is heel bezorgd over de verkeersveiligheid op de Vliegtuiglaan ten gevolge van de werken. "De werken aan de Vliegtuiglaan hadden al lang klaar moeten zijn.", stelt De Roo. "Elk ongeval is er één teveel, dus tot het einde van de werken is het opletten geblazen in die omgeving. Ten vroegste in maart kan er gestart worden met de asfaltering van de tunnel tot het rond punt van de Port Arthurlaan, dus ik roep iedereen op tot voorzichtig rijgedrag."