De stad Gent voorziet opnieuw blokplekken voor studenten. Naast locaties van de stad zelf, wordt er ook samengewerkt met erkende jeugdverenigingen om te vormen tot coronaproof bloklocaties. In totaal gaat het over ca. 300 plaatsen. Dat blijkt uit informatie die fractievoorzitter Stijn De Roo (CD&V) opvroeg bij de bevoegde schepen Elke Decruynaere (Groen).

De locatie biedt bloklocaties aan op 3 locaties te vinden: het ICC, de Meubelfabriek en DC Ledeberg, goed voor 217 plaatsen. Via een oproep aan jeugdwerk en erkende jeugdverenigingen om hun infrastructuur om te vormen tot coronaproof bloklocaties worden ook plaatsen aangeboden bij Bijenkorf (15 plaatsen), Graffiti vzw (15), Endurun (20) en ABVV (30). De bloklocaties zijn allemaal minstens 22 dagen open en moeten voldoen aan verschillende voorwaarden. In ruil daarvoor krijgen de aanbieders een financiële tegemoetkoming van €250 en het nodige materiaal om zich veilig en praktisch te organiseren.

In januari opende stad Gent ook al bloklocaties: toen deden het ICC en DC Ledeberg reeds dienst en voorzagen deze respectievelijk 150 en 40 plaatsen. Beiden waren steeds volzet. Na de kerstvakantie opende ook de Ghelamco Arena de deuren voor de studenten omdat er meer plaatsen werden gevraagd. Deze locatie was een wisselend succes door de combinatie van het weer en de afstand.

Even was er ook sprake om in Flanders Expo een bloklocatie te voorzien. De schepen zegt daarover: "Voorlopig hebben we beslist om Flanders Expo niet te gebruiken als bloklocatie. We houden het voorlopig bij ons huidig aanbod van 300 plaatsen. Mocht het blijken dat er toch nood is aan extra plaatsen dan kunnen we samen met Flanders Expo snel schakelen. De combinatie met de examens en het vaccinatiecentrum zou helemaal geen probleem vormen omdat we andere ruimtes zouden inpalmen (flexwerkplekken en coworkingstations). Ook de capaciteit van zowel de parking (studenten verplaatsen zich binnen Gent niet vaak met de auto) en het openbaar vervoer zou geen probleem mogen vormen. Er zouden extra fietsenstallingen voorzien worden. In totaal zou het gaan om 180 plaatsen."

“Niet alle studenten hebben de mogelijkheid om thuis of op kot rustig te studeren. Daarnaast werkt het studeren in groep motiverend. Ik sta daarom achter het plan om voldoende blokplekken voor studenten te voorzien,” zegt De Roo. “De locaties moeten wel vlot bereikbaar zijn voor de studenten zodat de beschikbare bezettingsgraad ten volle benut kan worden.”