Stad Gent zal deelnemen aan "Curieuzeneuzen in de Tuin", een burgeronderzoek naar hitte en droogte in grasoppervlaktes in heel Vlaanderen. Er wordt gezocht naar een tiental locaties in Gent. Mogelijke kanshebbers zijn alvast de Westerbegraafplaats, het dienstencentrum van Wondelgem en het Paul de Smet De Naeyerpark. Dat blijkt uit een vraag van Stijn De Roo, fractievoorzitter voor CD&V in de gemeenteraad van Gent aan schepen Tine Heyse (Groen), bevoegd voor klimaat.

De schepen antwoordt: "Ook Gent heeft de afgelopen jaren te maken gekregen met langere periodes van droogte. In het Gentse klimaatplan heeft de droogteproblematiek dan ook een prominente plek gekregen. In de stad is bodemvocht is een parameter waar nog zeer weinig informatie over bestaat. De grootschaligheid van het project "Curieuzeneuzen in de tuin" maakt het interessant omdat de schommelingen tussen individuele meetpunten worden uitgemiddeld. De uitgebreide dataset kan een schat aan informatie opleveren. Terzelfdertijd wordt op het einde van het traject ook een rapport aangeleverd met de resultaten van de eigen meetpunten. Tot slot heeft het project ook een belangrijke sensibiliserende functie. De actie zal er toe bijdragen dat de droogteproblematiek beter bekend wordt gemaakt bij het grote publiek."

De locaties worden in de komende dagen vastgelegd. Ze moeten voldoen aan enkele criteria, zoals een goede spreiding over het Gents grondgebied en voldoende variatie in parameters (hoogteligging, nabijheid water, …). Ze mogen ook niet gevoelig zijn voor vandalisme. Ook de link met locaties waar al andere gegevens worden gemeten (vb. weerstation UGent) of locaties waar er juist weinig gegevens voorhanden zijn (vb. geplande projecten) wordt meegenomen in de afweging.

Er is €2.500 voorzien voor de deelname. Individuele burgers nemen gratis deel, maar lokale besturen betalen immers €250 per meetpunt.

"Met de steeds hetere zomers is het nuttig dat we ook op het openbaar domein van onze stad metingen uitvoeren naar droogte en hitte", zegt De Roo. "De inspanningen voor het onderzoek dat we als stad samen met 5.000 Vlamingen zullen voeren, zijn beperkt. Maar de resultaten kunnen een schat aan informatie opleveren."

Meer info over het onderzoek: https://curieuzeneuzen.be/

Bron foto: https://www.biomijnnatuur.be/nieuws/curieuzeneuzen-in-je-tuin-doe-je-mee