Cinema Rex aan het Sint-Pietersstation staat te verloederen. Toch betaalde de eigenaar de afgelopen jaren geen belasting op leegstand, zo blijkt na een vraag van fractievoorzitter Stijn De Roo (CD&V) aan Filip Watteeuw (Groen). De stad onderzoekt nu verder of het pand op het leegstandsregister kan worden opgenomen.

De voormalige bioscoop ligt verborgen achter de hoge kruinen van het Maria Hendrikaplein. Met zijn iconische gevel, ontworpen door de Gentse architect Geo Henderick, is het gebouw een herinnering aan één van de vele kleinere cinema’s die Gent ooit telde. De art déco-cinema ligt op een strategisch interessante locatie vlak aan het station Gent-Sint-Pieters, maar staat desondanks al jaren leeg.

De afgelopen legislaturen kwam er geen schot in de zaak. De Roo vroeg in de gemeenteraadscommissie hoe onze stad meer druk kon uitoefenen op een nieuwe bestemming en of er reeds gesprekken plaatsvonden tijdens deze legislatuur. Schepen Watteeuw stipte aan dat het Vlaamse Agentschap Onroerend Erfgoed bevoegd is voor de opvolging en de handhaving van het beheer. Volgens hen voldoet de eigenaar aan alle verplichtingen. Zo plaatsten ze enkele jaren geleden bijvoorbeeld een nieuw dak op de voorbouw van de bioscoop om waterinsijpeling tegen te gaan.

De stad heeft weinig drukkingsmiddelen naar handhaving of om een herbestemming af te dwingen. Ze kan enkel een leegstandbelasting heffen. Van 2011 tot 2017 betaalden de eigenaars die belasting, samen met een gebouw dat op hetzelfde kadastraal perceel lag. Na het slopen van het andere gebouw in 2017, verdween ook Cinema Rex van het leegstandsregister.

Stijn De Roo (CD&V): "Cinema Rex heeft dankzij haar unieke ligging een enorme potentie naar een herbestemming. Ik vraag dan ook om op korte termijn het gesprek opnieuw op te starten met de eigenaars. De opname op het leegstandsregister is daar een goede aanleiding toe. Via de leegstandsbelasting willen we de eigenaar stimuleren om eindelijk aan de slag te gaan en het iconische gebouw in haar volle glorie te herstellen."