Blue-mobility is vragende partij om het aanbod in Gent verder uit te breiden en is hierover in overleg met de bevoegde schepen van mobiliteit. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V).

In 2020 waren in totaal 209 deelfietsen ter beschikking aan Station Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort. Ten opzichte van 2018 betekende dit een uitbreiding van 79 extra fietsen, die werd gerealiseerd door een extra locatie toe te voegen aan het Sint-Pietersstation, langs de kant van het Koningin Maria Hendrikaplein.

 

Blue Bike kende een enorme groei in 2019 (+ 23%), die volledig werd weggeveegd door de coronacrisis. Uit cijfers die De Roo opvroeg, blijkt dat het aantal uitgeleende fietsen in 2020 (tot 20 november) spectaculair daalde met meer dan 40% t.o.v. 2019, nl. van 36.658 ontleningen aan de drie stations samen naar 19.602 in 2020 (tot 20 november). Het verbruik kende een historische daling vanaf half maart. De impact van de coronacrisis is het grootst op weekdagen omdat er minder woon-werk en dienstverplaatsingen zijn.

De blauwe fietsen blijven ook niet gespaard van schade: op 4 van de 100 ritten doet zich een probleem voor. Gemiddeld is een fiets na 7 uur hersteld en terug beschikbaar voor de klant. Blue-Bike beschikt echter over voldoende fietsen op alle locaties zodat in 99,1 % van de tijd steeds fietsen beschikbaar zijn voor de klanten, naar eigen zeggen één van de sterkten van Blue-Bike t.o.v. andere deelfietssystemen. Enkel tijdens de Gentse feesten van 2018 en 2019 was het aanbod volledig uitgeleend op de locatie Dampoort. De vraag en de aangeboden hoeveelheid wordt dagelijks gemonitord. Op basis daarvan worden projecties gemaakt om zo goed mogelijk aan de vraag te kunnen voldoen.

“Het bestaande aanbod van Blue-Bike Gent maakt verplaatsingen mogelijk tussen de stations en de eindbestemming van de gebruiker. Een goed aanbod van deelfietsen op plaatsen waar de gebruiker van vervoermiddel wisselt, is dan ook cruciaal om de verduurzaming van de mobiliteit in onze stad verder te zetten," stelt De Roo. "Ik hoop dat we snel zicht krijgen op waar Blue Bike verder wil uitbreiden in Gent en met hoeveel fietsen. Hoe meer mogelijkheden om 'last mile' te fietsen, hoe groter de positieve bijdrage aan verkeersdoorstroming, bereikbaarheid en luchtkwaliteit!” besluit De Roo.

    Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. In de cookies wordt informatie opgeslagen. 

    Het gebruik van cookies heeft allerhande doelstellingen. Sommige cookies worden gebruikt om de website en de daarop aanwezige informatie of diensten te kunnen verstrekken. Andere worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere zijn bedoeld om het gebruik van de website te analyseren of om jou gerichte reclame te sturen. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. 

    Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”.