CD&V-Kamerlid Roel Deseyn, vast lid van de commissie Financiën, heeft reeds contact opgenomen met de fiscale administratie in verband met de rubriek ‘optimaliseren’, die inderdaad verdwenen is. De aanleiding hiervoor zijn de nieuwe berekeningsmodellen die ingesteld moeten worden omwille van de zesde staatshervorming. Er moeten zowel rubrieken voor de Federale als voor de gewestelijke materies voorzien worden. ‘Ondertussen heb ik van de administratie vernomen dat zij bezig zijn met de oplossing van het probleem, die klaar zal zijn vóór de deadline van tax-on-web.’, zegt Deseyn.

Volgens Deseyn wordt er momenteel gewerkt aan een update van de bestaande aangifte, waarin de rubriek ‘optimaliseren’ opnieuw wordt opgenomen. Dat is positief. ‘Dit is belangrijk in het kader van de verdeling van de belastingaftrek van het hypothecair krediet. Mensen hebben er recht op om dit te weten.’, besluit hij.