Niet minder dan 13 WorldTour ploegen staan op de deelnemerslijst voor Danilith Nokere Koerse op woensdag 17 maart 2021. Dat is een record. Nooit eerder was de wereldtop van het mondiale wielrennen zo prominent aanwezig aan de start in Deinze. Daarnaast zijn er ook 11 procontinentale teams en één Belgisch continentaal team op de startlijst terug te vinden.

Voorzitter Robrecht Bothuyne: ‘Dit bewijst dat onze wedstrijd elk jaar aan belang wint op de internationale wielerkalender. De grootste ploegen ter wereld komen naar Nokere. We mikken daarbij op de kampioenen van morgen; wie op het podium in Nokere staat, heeft een mooie toekomst voor zich. Dat bewijst het laatste podium in 2019: Cees Bol won, voor Pascal Ackermann en Jasper Philipsen. Dat zijn ondertussen gevestigde namen in de wielersport.’

De renners krijgen een parcours van 195 kilometer voor de wielen. Koersdirecteur Rony De Sloovere: ‘De start in Deinze verhuist naar het stadion van SK Deinze, daar kunnen we een zone afsluiten van het publiek om zo coronaveilig te werken. Vandaar doen we eerst een grote ronde van 103 kilometer, daarna volgen 3 plaatselijke rondes met onder andere 3 hellingen; de Lange Ast, Nokereberg en de Stokstraat. Maar vooral is onze wedstrijd geëvolueerd naar een echte kasseienkoers; met niet minder dan 35 stroken, goed voor iets meer dan 19 kilometer kasseien, zowat 10% van het parcours.’

Eerder waren ook al de ploegen voor de vrouwenwedstrijd bekend gemaakt; daar komen alle 9 World Tour ploegen aan de start, aangevuld met de 11 beste continentale teams. Dat is een compact peloton dat garant staat voor een spectaculaire wedstrijd.

Danilith Nokere Koerse gaat in 2021 door zonder publiek of VIP’s. De wedstrijden zullen wel live en uitgebreid te volgen zijn op VRT Sporza en via Eurosport en andere zenders in meer dan 80 landen wereldwijd. Bothuyne: ‘We roepen iedereen op om niet naar de start, parcours of aankomst af te zakken. Volg de koers dit jaar live vanuit uw zetel! Zo houden we het veilig voor iedereen.’

De 13 WorldTour ploegen zijn:

• AG2R Citroën Team (Fra)
  • Bora – Hansgrohe (Dui)
  • Cofidis (Fra)
  • Deceuninck – QuickStep (Bel)
  • Groupama – FDJ (Fra)
  • Ineos Grenadiers (Gbr)
  • Intermarché – Wanty – Gobert (Bel)
  • Israël Start-Up Nation (Isr)
  • Lotto-Soudal (Bel)
  • Team DSM (Dui)